• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en rättshaverist?
  • brokig

Frågan ställs eftersom det vållat osämja i bekantskapskretsen. Några vill absolut inte ge med sig utan hävdar att deras teori är rätt. Hoppas fler vill rösta.

• Justess

Utan tvekan en person som överutnyttjar rättsystemet på ett provokativt och/eller felaktigt sätt. En person som utnyttjar sin lagliga "rätt" till att förstöra, provocera eller ställa till besvär, trots att de i juridisk mening aldrig kommer att få rätt. Kommer i kontakt med en del i mitt jobb...

?Kvinna?feminist?mamma?fru?
  • Sencha

Mnja... en person som tycker att rättssystemet motarbetar honom/henne. Som kämpar för sin rätt och tycker att han hon inte får den. Inte för att provocera.
    sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist

• Justess
    Sencha skrev 2007-03-31 13:29:30 följande:
    Mnja... en person som tycker att rättssystemet motarbetar honom/henne. Som kämpar för sin rätt och tycker att han hon inte får den. Inte för att provocera.sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist
    Alldeles riktigt. Fast jag skulle även vilja kalla provokatörerna för rättshaverister, eftersom det sker ett överutnyttjande av rättssystemet. Ett sådant överutnyttjande skulle få systemet att haverera om "alla" gjorde det. Svårt begrepp att definiera, och som alla vet är inte wikipedia den säkraste källan på nätet .

Egentligen skulle man kunna säga att båda alternativen i omröstningen är rätt, beroende på hur man tolkar det. En person som vill ha rätt mot en myndighet till varje pris och aldrig ger sig trots avslag på överklagningar är ju en rättshaverist. En person som medvetet överutnyttjar rättssystemet, dock inom lagens gränser, skulle jag också vilja kalla rättshaverist.

Kanske finns det en "rätt" definition...
  • brokig

Jag skulle säga att det första alternativet är det korrekta per definition, men att det kan uttryckas genom alternativ nummer 2.

• Justess

rättshaveri

rättshaveri, rätthaveri, onyanserad och överdriven strävan att till varje pris utkräva sin rätt i stort och smått. Ordet kan också avse en tendens att pedantiskt anlägga rättsliga synpunkter på allt, även de obetydligaste småsaker.

Ämnesklassning: Allmän rättslära

2006-12-26 Källa Nationalencyklopedin
    www.ne.se/jsp/search/article.jsp

--------------------------------------------------------------

Med lite vilja kan man få in båda omröstningsalternativen i den definitionen...
  • Cousin Vitamin

Ordet rättshaverist har ingenting med haveri att göra utan kommer från tyskans haber - alltså person som hävdar att han HAR rätt. Förvisso får de många myndighetspersoner att just haverera med sina ibland helt sinnessjuka inlagor och samtal... Syftet är dock att få rätt tillslut - inte att förstöra rättsapparaten.
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp

• timberhochmandie

"Person som påstridigt hävdar sin rätt" SAOL

• brokig

ORDLED: rätts--haveri-et
    ? överdrivet starkt begär att alltid få rätt
    HIST.: sedan 1852; efter ty. Rechthaberei med samma bet., till haben '(att) ha'

enligt nationalencyklopedins ordbok.

Jag anser att det första alternativet är korrekt, men misstänker att många använder det synonymt med andra alternativet och det är väl också vad omröstningen visar.

• timberhochmandie

brokig:

Jag röstade på alternativ ett, men det kanske är uppenbart med tanke på min hänvisning till SAOL?

• brokig

Ja, mitt svar var inte ett svar på ditt svar Sen vet jag ju inte om du röstade först eller slog upp i SAOL först Men överens om samma alternativ är vi ju iaf.

• mammacatta

Jag har haft det synonymt med personer som helt faller utanför lagen genom sitt totalt lagvidriga beteende.

• Nica74

Det blir väl egentligen lite av en blandning av alternativen. Det är en person som till varje pris vill ha rätt och därför vrider och vänder på lagar och regler för att försöka påvisa sin rätt.
    Som socialsekreterare kommer man tyvärr emellanåt i kontakt med dessa personer.

Svar på tråden Vad är en rättshaverist?