Vad är en rättshaverist?

Har du inte PLUS, men vill göra en omröstning? Kika in i min tråd, så gör jag de åt dig

www.familjeliv.se/Forum-5-163/m18577993.html
Frågan ställs eftersom det vållat osämja i bekantskapskretsen. Några vill absolut inte ge med sig utan hävdar att deras teori är rätt. Hoppas fler vill rösta.
Utan tvekan en person som överutnyttjar rättsystemet på ett provokativt och/eller felaktigt sätt. En person som utnyttjar sin lagliga "rätt" till att förstöra, provocera eller ställa till besvär, trots att de i juridisk mening aldrig kommer att få rätt. Kommer i kontakt med en del i mitt jobb...
Mnja... en person som tycker att rättssystemet motarbetar honom/henne. Som kämpar för sin rätt och tycker att han hon inte får den. Inte för att provocera.
sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist
Jag skulle säga att det första alternativet är det korrekta per definition, men att det kan uttryckas genom alternativ nummer 2.
rättshaveri
rättshaveri, rätthaveri, onyanserad och överdriven strävan att till varje pris utkräva sin rätt i stort och smått. Ordet kan också avse en tendens att pedantiskt anlägga rättsliga synpunkter på allt, även de obetydligaste småsaker.
Ämnesklassning: Allmän rättslära
2006-12-26 Källa Nationalencyklopedin
www.ne.se/jsp/search/article.jsp
Ordet rättshaverist har ingenting med haveri att göra utan kommer från tyskans haber - alltså person som hävdar att han HAR rätt. Förvisso får de många myndighetspersoner att just haverera med sina ibland helt sinnessjuka inlagor och samtal... Syftet är dock att få rätt tillslut - inte att förstöra rättsapparaten.
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp
Man lär sig något nytt varje dag...
"Person som påstridigt hävdar sin rätt" SAOL
ORDLED: rätts--haveri-et
? överdrivet starkt begär att alltid få rätt
HIST.: sedan 1852; efter ty. Rechthaberei med samma bet., till haben '(att) ha'
enligt nationalencyklopedins ordbok.
Jag anser att det första alternativet är korrekt, men misstänker att många använder det synonymt med andra alternativet och det är väl också vad omröstningen visar.
brokig:
Jag röstade på alternativ ett, men det kanske är uppenbart med tanke på min hänvisning till SAOL?
Ja, mitt svar var inte ett svar på ditt svar Sen vet jag ju inte om du röstade först eller slog upp i SAOL först
Men överens om samma alternativ är vi ju iaf.
Jag har haft det synonymt med personer som helt faller utanför lagen genom sitt totalt lagvidriga beteende.
Det blir väl egentligen lite av en blandning av alternativen. Det är en person som till varje pris vill ha rätt och därför vrider och vänder på lagar och regler för att försöka påvisa sin rätt.
Som socialsekreterare kommer man tyvärr emellanåt i kontakt med dessa personer.