• Skarpa

Sockerfria efterrätter (ej fruktsallad)

Någon som har tips på efterrätter utan socker? Dock inte fruktsallad. Annat med frukt funkar bra!

Ooook!
  • Svar på tråden Sockerfria efterrätter (ej fruktsallad)
  • Pirum

Jag kommer att tänka på glöggkokta päron och fruktkompotter av olika slag.

Svårt det där för man vill gärna att en efterätt ska vara lite söt. Om det är till en middagsbjudning kan man ju bara köra ostbricka efter.

• Isolde

Turkisk/grekisk yoghurt med hackade nötter och/eller frukt i/på. Eller med ringlad honung, om man inte tycker det är för sött.

Jag har sett recept på yoghurtglass, utan tillsatt raffinerat socker, men jag minns inte var.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m18474969.html
  • Skarpa

Tack för tipsen! Ja, det är en kompis som inte äter socker, och inte heller sötningsmedel, så det blir ju en aning begränsat!

Ska se om jag hittar nån yoghurtglass som passar. Kompotter ska jag också kolla upp!

Ooook!
  • Isolde

Kompott brukar det ofta vara tillsatt socker i. Handlar det om någon slags allergi? Om fruktsocker går bra, kanske man kan ersätta raffinerat socker med sånt.

Fast jag vet verkligen ingenting om sockerarters ersättningsbarhet.

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m18474969.html
  • Polarlinda

Bärsmoothies...frysta bär med mjölk, honung och kanel, mixade till en smoothie, supergott!!!

• Morbid Mistress

mixa frysta bär med mezeyoughurt. Upplever man att det blir surt kan man blanda i en banan också. Den ger sötma men ingen smak.

• Skarpa

Hon har kommit fram till att hon är överkänslig mot socker, och undviker det därför helt (och säger att hon mår jättebra av det). Vet inte hur det är med olika typer av socker, men sötningsmedel blir hon dålig i magen av. Får leta lite olika förslag, och fråga vad hon kan äta

Ooook!
Svar på tråden Sockerfria efterrätter (ej fruktsallad)