Smulpaj utan potatismjöl.
Någon som vet ifall det går eller ifall man kan ersätta det med något annat?
Någon som vet ifall det går eller ifall man kan ersätta det med något annat?
Jag gör alltid på vanligt mjöl istället för potatis mjöl, man kan även om man gör äpple paj ha havregryn
Jag har aldrig potatismjöl i. Det är ju bara om man ska ha rabarber som det behövs, och även då kan man strunta i det. Uteslut det bara.
Vänder på frågan, varför har man potatismjöl?
Mamma mysig: Jo men jag har tänkt göra havre smulpaj men till det står det att det behövs potatismjöl över bären eller vad man nu tänkt å ha i.
Men alltså... fattar jag det rätt nu... det står att man ska lägga i bären först... ska jag bara smöra å sen lägga bären direkt? Jag trodde alltid att man skulle ha något under, typ pajbotten eller nåt
Jag gör jättegoda pajer men har aldrig haft potatismjöl så jag kan nog lova att den blir god,
man kan ha grädde i vanlijsåsen så blir den så himla god
man gör vanlijsås på vanligt vis sen häller man i 3 dl grädde( ovispad )o vispar igen, den blir rinnande men så himla god
Man använder potatismjöl för att det inte ska bli så blött.
TS, du kan säkert använda lite majsmjöl (maizena) om du har det. Om inte, prova med att baka bären i pajformen en liten stund i ugnen först, innan du lägger på smultäcket. Så att det blöta kokar in, s.a.s. Lägg på lite folie över, bara.
Bären rakt ner i en form ( smör har jag aldrig ) sen på med smuldeg, inte för mycket men inte får lite heller, bär som vätskar mycket kan behöva mer deg än tex äpple, sen in i ugnen, gör vanlijsåsen direkt så den får stå tillsig medans pajen blir fördig
Det låter så gott,
potatismjölet är till för att bären inte ska bli rinniga har jag fattat för. Alltså för att pajen inte ska "flyta" bort.
Men det går att skippa den.
I smulpaj har man inte pajbotten. Bara bären eller frukten och sen på med smulet. Det är det som är själva grejen
Ja, smulpaj lägger man som ett täcke ovanpå fyllningen. Det handlar alltså inte om en pajbotten eller något.
Ok. Tack för alla svar :) här skall göras en paj! med blåbär & hallon :)
Oooh va gott det blev! Jag gjorde blåbär å hallon paj å så gjorde jag dubbel sats av havredegen... Jummy!