• Christalia

nån bilkunnig? har en fråga om kamrem.. fråga gärna era män åt mig!!

hej!
    jag har en opel astra comfort 1.6, årsmodell 02, har kört 5200 mil ungefär.. i min manual så står det att det e kamremsbyte vart 6e år/6000e mil, men jag vet säljaren i affären där jag köpte den sa att det va byte vart femte år, så jag ringde upp affären där de även har verkstad o frågade om detta, de sa då att det har blivit ändringar så det e vart fjärde år som gäller! jag bara undrar om nån här vet om det stämmer så de inte lurar mig?
    vart fjärde år e ju ganska ofta, endel bilar behöver man ju inte byta kamrem på förrän efter 12000 mil!

tacksam för svar!!
    ( jag har fått tid för kamremsbyte nästa vecka, det kostar 3400 kr, inte så mycket som jag trodde det skulle göra men det känns ju ändå i plånboken! )

• Svar på tråden nån bilkunnig? har en fråga om kamrem.. fråga gärna era män åt mig!!
  • frittepillan

det brukar stå i instruktineboken vid vilken service som det ska göras. Titta i den. 3400:- var billigt för en kamrem tycker jag. men håller med dig att det är ju en hel del pengar ändå.

Har bilen bara gått 5200mil totalt??

• frittepillan

instruktionsboken

hmmm stavar som en kratta..

• Christalia

ja, den har bara gått 5200 mil totalt, ägaren innan mig hade inte kört mycket : )
    i min instruktionsbok så står det att det e byte vart 5e år (förlåt jag skrev fel innan, skrev vart 6eår!), däremot sa han i verkstaden jag pratade med (opel verkstad autoriserad) att det va nya regler nu typ så man ska byta vart fjärde år! men det e ju ändå byte efter 6000 mil så jag hade gärna väntat ett tag till, men han ville boka en tid fort, det e bara därför jag undrar lite så han inte bara vill tjäna pengar : )
    han pratade även om att vattenpumpen/vattentanken lr nått sånt kanske behövdes bytas o isåfall skulle kosta 1400 kr utöver det andra, men sa att det brukar inte behövas första gången man byter kamremmen .. men vad vet jag, kanske byter de den ändå så jag får betala den kostnaden oxå när jag kommer för o hämta bilen sen?
    vet någon här något om det med vattenpumpen/vattentanken? kan jag säga åt dem att vänta o byta den till nästa kamremsbyte om fyra år? lr de kanske måste byta den om det e vatten i den lr vad det va som kunde va fel, när de ser det.. men hur ska jag veta att jag inte blir lurad o de tar ut den kostnaden fastän vattentanken kanske inte behövs bytas? men jag menar, om endel bilar inte behöver byta kamrem på 12000 mil o man brukar byta vattentanken då, så borde ju min bil klarat sig denna gången eller hur?

kan inget om sånt här :/

;)

• Pallas

Ja, för jag med mitt lilla söta huvud kan ju givetvis inte kunna nåt om kamremmar. Vänta skall jag genast springa och fråga min karlakarl som givetvis automatiskt vet allt om biltillbehör pga sin Y-kromosom.

• frittepillan

Det kan ju vara så att dom har haft problem med sina kamremmar så att dom därför har sänkt år antalet.

Det med vattenpumpen har jag för mig att kamremmen driver ngt där. är dock inte säker. Jag skulle nog satsa på att byta allt på en gång. För om det sen går sönder om ett tag så kan det hända att ngt annat går sönder samtidigt. Och då blir det en ännu dyrare kostnad.
    Kram

• Pallas

Har nu googlat och det verkar som att Opel rekommenderar kamremsbyte vart fjärde år eller var 6000:de mil.

• brokig

Tänkte samma som du Pallas. I min relation är vi båda precis lika odugliga på bilar. Ingen av oss skulle kunna besvara frågan, men det beror ju snarare på intresse än på kön.

• Christalia

pallas - hehe oj det lät kanske lite illa ; )
    okok men då vet jag att jag inte blir lurad * jag e så nojjig för sånt när det gäller bilförsäljare! *

frittepillan - joo precis .. jo du har rätt, lika bra o byta allting om det behövs, håller dock tummarna för att vattenpumpen klarar sig fyra år till hehe ; )

• Elwiras mamma

På min lilla Opel gick kamremmen av.Det va icke kul... så mitt tips är att byta den innan den går av, alla motorer klarar inte av ett kamremsbrott, tur nog gjorde min det. Det du tänker på som håller längre är kamkedja.

• frittepillan

Har nu kollat i våran gamla manual och dom rekomenderar byte av rem, alla rullar och vattenpump. pga att i alla hjul och vattenpumpen (som karmremmen går genom) sitter det lager. och har man otur så går ett sånt lager sönder och då kan kamremmen också gå sönder igen.

Kram

Svar på tråden nån bilkunnig? har en fråga om kamrem.. fråga gärna era män åt mig!!