• FluffyCat

Koh Chang med barn...

Hej!

Jag undrar om det är någon som ska (eller som varit) till Koh Chang med barn. Vi åker om ca 3 veckor med våra två barn (2,5 år och 8 månader). Vi funderar lite på hur vi ska ta oss från Bangkok. Just nu lutar det åt hyrd taxi. Någon som testat detta?

Undrar också om någon har bra tips om barnvänligt boende vid white sand Beach?

• Svar på tråden Koh Chang med barn...
  • Kaffemoster

Flyg Bangkok-Trat,kostar ca 1000-1500kr/vuxen och väg. Supersmidigt! Förbokad taxi/minibuss är säkert ok, men det tar tid....Kolla om den inte kan ta er hela vägen över med bilfärjan annars får ni först byta till transfertaxi och sedan ta en ny taxi på ön.
    KC Grande ligger bra till på norra delen av White sand. Fräscha stora rum och bra frukost. Vattenkokare och minikyl på rummen, nära till Seven-eleven. Ingen barnpool dock, utan ena delen är något grundare.

• FluffyCat

Tack för tipsen!

Jag ska verkligen kolla upp det där med att åka hela vägen med bilfärjan. Det spar ju både tid och strul.

Ingen annan här som har varit där eller ska dit nu i april??

• Smülschen

Var där på bröllopsresa för tre år sedan. Hade inga barn då men ett tips är att bo nära white sand beach så att ni inte behöver åka så mycket "taxi" på ön. Det är s.k. grisbilar och undvik att åka med dessa så mycket som möjligt. Det är nämligen livsfarligt. Vägen (det finns bara en som går runt ön) är otroligt olycksdrabbad och det sker väldigt många dödsfall per år, både bland turister och bland lokals. Den är kurvig, och kuperad och folk kör om utan att se sig för. Undvik således i möjligaste mån trafiken och försök vara så försiktiga som möjligt. Bara några tips... Men där är helt underbart! Drick en Pina Colada för mig!

• Krusbärsmamma07

Var på Koh Samet som ligger något närmare Bangkok förra hösten och åkte då hyrd taxi. Det var mycket smidigt att bli upphämtad på flygplatsen, men resan tar tid! Till hamnen i Rayong där färjan till Samet går tog det tre timmar, till Koh Chang tar det ungefär fem. Ladda upp med rejält med dricka bara, vid den här årstiden kan det ju vara rejält varmt i Thailand!

• FluffyCat

Tack för tipsen!
    Puffar lite till i tråden...

Någon som åkt buss Bangkok -> Koh Chang? (Trat)
    Hur är bussarna om man väljer Aircon 1:a klass. Åkte buss Bangkok Hua hin för ca 8 år sen och då var det rejält trångt i bussen och varmt, fast det var nog en 2:a klass buss.

Ingen som ska till koh Chang kring den 23/4?

• cillae

Vi åkte hyrd bil Bkk-Samet och sen VIP buss därifrån till Koh Chang. Den bussresan tog ca 3 tim, bussan var jättefin, inga problem där. Vi hade vår som som då var 20 månader med, 3 tim var helt ok men jag tror inte jag skull eåka hela vähen Bkk-Chang i ett sträck, dom säger ca 5 tim men räkan med 7, du vet Thai tiderna :) MEn ni vet ju hur era barn är och om det går bra. Sen flög vi tillbaka. Vi ska åka dit i okt igen och gör likadant då. Vi bodde på Kacha resort på White sand beach, jättefint med stort poolområde och barnpool. Alldeles vid stranden.

• Anna kaffekanna

Det går nattbussar bkk-trat, jag ha åkt en sån så kan man sova en stor del av resan, men ett tips är att ta med varma kläder o tex ett stort badlakan att svepa om barnen, vi höll på frysa ihjäl på den resan pga dom vred upp air conden på bussen till max. Otippat att behöva frysa i thailand :)

Men är man rädd o orolig av sig skulle jag inte göra den resan me buss me barn, vi hade inga barn med då o va livrädda ändå pga chauffören körde som en galning i 150 km/h hela vägen, då har jag ändå bott i thailand så jag e inte så lättskrämd me sånt men den resan va inte kul...kanske vi bara hade otur med chauffören.

• FluffyCat

Tack för svaren!

Att stanna på Koh Samet på vägen är ett alternativ vi funderat på lite på. Någon som har tips på boende mm där?

• Peppe72

Vi ska bo på Banpu resort o spa på Koh chang. Efter mycket letande!! Kacha var fullbokat när vi ska dit, januari 08. Men där fick min pappa en bungalow när han bokade genom apollo (tror jag det var)

• Krusbärsmamma07

Koh Samet har många olika boendealternativ. Vi bodde på västsidan på Ao Prao Resort. Ett bra hotell på en supermysig strand där man kan sitta och se solen gå ned. På östra sidan ligger lite enklare boenden. Om man kommer till Samet på helgen kan det dock vara stort tryck på rummen, då många åker ut från Bkk.

• guldplutt

hur gör ni som ska ut och resa med små barn med bilsäkerhet..? vi ska utomlands om några veckor för första gången med vår dotter som då är 15 månader (dock inte thailand), o det känns lite märkligt att från att hemma aldrig kunna tänka sig att åka bil utan bilstol plötsligt glatt åka taxi utan att barnen sitter fast. särskilt som trafiken ofta är hyfsat hektisk...

• FluffyCat

Puffar lite i tråden igen!

Någon som vet om det är bäst att boka i förväg på koh Samet? Det verkar lite som om det kan bli dyrare och svårt att få tag på boende om man ej har förbokat?

Någon som vet om det går färja till Koh Samet eller är det bara "speed-boats"?

guldplutt: Det är svårt det där med bilsäkerheten då de inte alls finns den säkerhet som vi har i sverige. Vi hade tänkt åka hyrd taxi först men har slopat den iden just pga säkerhetsrisken. Företaget lovade att de hade bilstol till barnen men då vi bad dem skicka en bild så var det någon form av uppblåsbar kudde som var meningen som matstol typ... Visste inte om man skulle skratta eller gråta då vi såg bilden.

Buss är ju inte heller helt säkert men å andra sidan så finns det ju ingen mer säkerhet i bussarna här hemma, fast det kör ju (oftast) lite lugnare iaf.

• Kaffemoster

Som någon skrev; på helgerna är det hårt tryck på Samet så kommer ni på en helg skulle jag boka i förväg.
    Ja, det finns färjor.

Svar på tråden Koh Chang med barn...