• Skogsstjärnan

Behöver hjälp!!!Diskmaskin i arbetshöjd. Vilken höjd har ni?

Hej!

Sitter och planerar kök och vill ha diskmaskinen i arbetshöjd. Men vilken höjd ska den vara i för att bli bekväm?

Funderar på att ta köket från IKEA, men de har inget färdigt skåp just med de funktioner vi vill ha, så vi måste göra ett eget komponerat skåp, vilket är lättare sagt än gjort.... Kanske någon vill hjälpa och tänka tillsammans med mig? Är helt snurrig av all uträkning!!!

Uppifrån och ner vill vi ha:
    Skåp med lucka
    Plats för mikro
    Plats för diskmaskin (gärna med lucka)
    Skåp med lucka

Denna kombination ska bli 217 cm för att bli i samma höjd som resten av köket.

Nu till det knepiga, vilka skåp jag ska välja...

Skåpet för mikron tänkte jag ta ett överskåp för kyl/frys, 35 cm (FA338) och skåpet för diskmaskinen ett skåp för diskbänk (FA107). I det skåpet ingår ju sockel och då blir det 86 cm. Kan man ta bort sockeln från detta skåp och flytta den till ett överskåp för kyl/frys 35 cm (FA338)? Detta skåp kommer isåfall alltså längst ner under diskmaskinen. Diskmaskinen blir då 51 cm upp (35 cm plus sockel 16 cm). Är det lagom högt?????? Och kan man göra så???? Längst upp tänkte jag ta ett överskåp för kyl/frys som är 57 cm högt (FA339). Denna kombination blir 213 cm men då är det 4 cm kvar. De 4 cm som en bänkskiva normalt ska fylla ut... Hur gör jag med denna glipa?????

Förslag???

I vilken höjd har ni er diskmaskin????

HJÄLP mig snälla nån!

• Svar på tråden Behöver hjälp!!!Diskmaskin i arbetshöjd. Vilken höjd har ni?
  • Skogsstjärnan

Behöver verkligen hjälp så jag är otålig och puffar!

Nu kom jag själv på en ide angående glipan. Man kanske kan fräsa ur kanterna på en bänkskiva och göra så att den blir utdragbar. Alltid bra att ha en extra skiva att dra ut, eller? Visserligen blir den ganska högt (alt. extremt lågt nere) men annars vet jag inte vad man ska göra...

Men till huvudfrågan, vad har ni för höjd på er diskmaskin?

• jtoao

våran är vanlig och står på golvet, jag vet inte om det känns så viktigt att ha den högre jag tillbringar så lite tid som möjligt med att pilla i den.

Det är aldrig för sent att bli bättre...
  • myskatt

Vad är det för maskin du ska ha då?

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Skogsstjärnan

Är de inte stnadard mått på dem då? *dum fråga?*

Vet inget märke än om det är det du tänker på...

• myskatt

Ska man bygga in den, med frontlucka är det mycket stor skillnad mellan märken och modeller.

Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • jussistjej

Hej!
    Vi har vår diskmaskin på golvet, som de flesta... men sen när vi flyttar till ett hus och får bestämma själv så ska den upp i lämplig arbetshöjd!

Så hade vi även hemma och det var jättebra! Kan nu inte de måtten men det läter rimligt att de 51 cm räcker riktigt bra. Mätte sockeln på själva diskmaskinen hos oss, ca 10 cm plus att lägsta korgen kommer ytterligare några cm högre upp. Ca 65 cm från golvet, mycket högre tror ja inte att du vill ha den.

Tänkte också på en utdragbar skiva, typ skärbräda för de resterande 4 cm, men det är höjden som är fel, funkkar kanske inte riktigt. Men hur skulle det vara att "lämna" 4 cm av sockeln som egentligen skulle vara under diskmaskinsskåpet. Bara som extra utfyllnad mellan de olika skåpen, lite stadigare för diskmaskinen?!

Sen vet jag ju inte hur det funkar med att flytta socklar och grejs i praktiken, så på den punkten har jag tyvärr inga råd att ge...

Hmm, hoppas något av detta låter vettigt! :)

• Vombell

Vi har nederst ett litet skåp med lucka, sedan kommer en vanli diskmaskin och överst ettt likadant skåp som underst där vi har mikron.

Älskar att ha diskmaskinen så högt upp. Det bästa beslut vi tagit angående kökets ombyggdnad tror jag

• beibikär

Ett gott val att sätta diskmaskin i arbetshöjd! Det hade vi i mitt barndomshem och jag skulle ha velat ha det i mitt hus också, men det är ett Älvsbyhus så det fick vi inte
    Jag kan inga mått men ett tips jag vill ge är att sätta två lådor under diskmaskinen. Låga skåp på låga höjder som ända har fullt djup är jobbiga att utnyttja till fullt. Du ska ju krypa på golvet för att få nåt inifrån skåpet.
    Däremot lådor pillar du lätt upp med foten(bara de går på skenor). Smart är att ha lådorna till att förvara palstlock och mindre förvaringsboxar och skålar i. Då släpper du bara ner dem i lådorna när du plockar ur diskmaskin. Och med barn i huset är det bästa att ha bara ofarligt innehåll på låga nivåer. Måste ni ha skåp under? Lådor kanske är lättare att anpassa enligt rätt höjd, jag vet inte...

Sorry att jag inte kan hjälpa med måtten...

Ronjas och Jonatans mamma
  • game set match

Tror att lådfronten på lådan under diskmaskinen kan vara ca 25 cm och så sockel under det. Så totalt kanske 35-40 cm från golvet.

• Rosagul

He, he....hade inget att "tillföra"

ingen erfarenhet av diskmaskin i arbetshöjd - men det låter skönt! Våran står stadigt på golvet !

sorry, Skogis....

• Skogsstjärnan

Tack för alla svar!!!!

Igår kväll var vi ut och körde i ett område där man bygger ganska mycket för tillfället och stannande till hos några bekanta. De hade tagit kök och all annan förvaring från en lokal och prisvärd snickare så idag lutar det mot det... Då behöver jag inte försöka komponera ihop ett eget skåp utav Ikaes stommar...

Vi får se hur vi gör!

Svar på tråden Behöver hjälp!!!Diskmaskin i arbetshöjd. Vilken höjd har ni?