Behöver hjälp!!!Diskmaskin i arbetshöjd. Vilken höjd har ni?
Hej!
Sitter och planerar kök och vill ha diskmaskinen i arbetshöjd. Men vilken höjd ska den vara i för att bli bekväm?
Funderar på att ta köket från IKEA, men de har inget färdigt skåp just med de funktioner vi vill ha, så vi måste göra ett eget komponerat skåp, vilket är lättare sagt än gjort.... Kanske någon vill hjälpa och tänka tillsammans med mig? Är helt snurrig av all uträkning!!!
Uppifrån och ner vill vi ha:
Skåp med lucka
Plats för mikro
Plats för diskmaskin (gärna med lucka)
Skåp med lucka
Denna kombination ska bli 217 cm för att bli i samma höjd som resten av köket.
Nu till det knepiga, vilka skåp jag ska välja...
Skåpet för mikron tänkte jag ta ett överskåp för kyl/frys, 35 cm (FA338) och skåpet för diskmaskinen ett skåp för diskbänk (FA107). I det skåpet ingår ju sockel och då blir det 86 cm. Kan man ta bort sockeln från detta skåp och flytta den till ett överskåp för kyl/frys 35 cm (FA338)? Detta skåp kommer isåfall alltså längst ner under diskmaskinen. Diskmaskinen blir då 51 cm upp (35 cm plus sockel 16 cm). Är det lagom högt?????? Och kan man göra så???? Längst upp tänkte jag ta ett överskåp för kyl/frys som är 57 cm högt (FA339). Denna kombination blir 213 cm men då är det 4 cm kvar. De 4 cm som en bänkskiva normalt ska fylla ut... Hur gör jag med denna glipa?????
Förslag???
I vilken höjd har ni er diskmaskin????
HJÄLP mig snälla nån!