• Fidelis ad urnam

Lider du av solallergi? (soleksem)

Det gör jag och det är så där lagom roligt.
    Är det en vanlig allergi?

I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
  • Svar på tråden Lider du av solallergi? (soleksem)
  • emmye

Nej

~*~Varje människas liv är som en saga som skrivs medan man lever~*~
  • glömsk

Ja ...Är ju så jobbigt.Jag har aldrig kunnat sola..Får blåsor&prickar som kliar på hela kroppen..Inte skoj alls..
    Är född vit,får väl va det resten av livet oxå..pust..=)

• Fidelis ad urnam
    glömsk skrev 2007-03-31 17:24:53 följande:
    Ja ...Är ju så jobbigt.Jag har aldrig kunnat sola..Får blåsor&prickar som kliar på hela kroppen..Inte skoj alls..Är född vit,får väl va det resten av livet oxå..pust..=)
    Stackare, jag får iaf inga blåsor men svidande röda utslag.
    Som tur är försvinner mina eksem så snart huden vant sig vid solen, men vägen dit är mindre kul.
    I may not agree with you, but I will fight to the death for your right to say it
  • glömsk

Ja det är ett h**v*te..
    Kvittar om man tar högsta solskyddsfaktor..Får eksem ändå...
    Har du några råd?

• Petite

Ja, det har jag. Men jag har eksem överhuvudtaget, har haft det sen jag var två år gammal. Men det kan gå långa perioder då jag inte har några problem alls. Solen är bland annat en faktor som kan utlösa eksemen.

~ Grâce à toi à nouveau je respire ~
  • Applemum

Jag har varit jättedålig i huden pga solen. Superkraftig allergi som gjort att jag har varit tvungen att ha hatt, sjalar, solglasögon å handskar under hela våren. Jag har fått hjälp på hudkliniken på KS med härdning två-tre gånger i veckan när det varit som värst. MEN nu sedan två år är allergin spårlöst försvunnen trots min kroniska diagnos!!! JIPPI!!! Det är verkligen en hemsk allergi å försvann för mig när jag blev gravid... Är gravid igen så jag hoppas att det fortsätter vara så här underbart. Kan njuta av våren! PS har en hud som blir brun i normala fall... Hoppas du blir bättre!

• sheeba

Ja men det kom för ca 6 år sedan. Solar jag så framförallt på bröstet och lårens framsida får jag små blåsor som blir många och en röd irritation som täcker hela brlstet nästan och det kliar ta mig satan. Utomlands är det värre då får jag mer och större område och måste ha kläder som täcker inte så kul med 40 grader varmt

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • Aquamarine

Jaa =(...Inget kul alls...får blåsor som kliar och är allmänt jobbiga.Brukar ha en tunn skjorta om jag är ute när solen är som jobbigast

• Fidelis ad urnam

Utomlands får jag ALDRIG soleksem! Min hud är helt underbar och jag får färg.
    Men den svenska solen tål min hud absolut inte!
    Jag får stå ut med eksem och svidande hur under april, maj och ibland början av juni innan huden vänjer sig.

• Ögonljus

nja... jag kan ju få soleksem men det blir ju inte bara av att jag vistas i solen... krävs lite mer

• Delicious2

jo det gör jag..när det blir för mycket

• Jii

Det finns två olika sorters solskyddscreme: kemikalisk och fysikalisk
    De skyddar på två olika sätt. Om man använder solskydd med kemikaliskt skydd kan soleksemet bero på det.
    Jag bytte solskydd till ett med enbart fysikaliskt skydd o det lindrade mina eksem.

Än så länge har jag bara sett att ccs har solskydd med enbart fysikalist skydd.
    Värt att testa för er som lider!

• Vårsolen

skulle vilja svara annat, hemma i sverige är det inga problem men i länder med hög luftfuktighet blir jag alldeles röd och knottrig på huden plus att det kliar som bara den...inte kul

• Kristin24

Nej det har jag inte...men inte konstigt om många har det när jorden missköts så.

Go och glad Kexchoklad
  • Eisa

jag tål inte solen alls
    har inget pigment

fick eksem som yngre men nu blir jag bara röd

Svar på tråden Lider du av solallergi? (soleksem)