• TrulyMadlyDeeply

Hundfoder till kräsna småhundar.

Hej. Jag har en papillon och en schipperke. De är kräsna och vill inte äta. Har provat Friskies, Pedigree Pal, Royal Canin. Vet ni något "gott" och bra foder? Mina hundar vill helst bara äta hundgodis. Men det använder vi bara vid träning och när de gör andra duktiga saker. Sedan matvägrar de nästan.

• Svar på tråden Hundfoder till kräsna småhundar.
  • Mimic

Ställ ner skålen med deras mat. Äter de inte upp inom tio min ta bort den och ge dem inget förrän det är dags för deras nästa mål. Det har inget med smaken på fodret att göra utan din hund vet att det lönar sig med att inte äta maten. Den får ju godis istället. Mina hundar äter Royal Canin. Har aldrig matvägrat men de vet också att de blir utan om de inte äter upp.

• TrulyMadlyDeeply

Ja, det kanske är det felet jag gör att jag alltid har foder stående framme. Ska prova att plocka bort det om de inte äter efter en stund.

• enlitenbitkaka

Har du provat färskfoder? Klass och Bravo är väl de "bästa" vad gäller färskfoder! Många kräsna hundar föredrar färskfoder framför torrfodr.

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Sommaren22juni1979

Det du kan pröva är att koka lite buljong blanda i det i maten , men även en äggula i , min stora hund är så kräsen när det gäller mat , hon kan låta bli att äta flera dagar om hon inte får mat hon vill ha , men blandar jag i det så äter hon maten , och äter även i flera dagar utan det i ..

Men så fort hon börjar oja sig så gör jag det igen o då går det bra igen..

Lycka till kramen

Önskar mig lite lugn och ro tack
  • TrulyMadlyDeeply

Tack för alla tips. Ska prova mig fram.

• Skogsjäntan

Vår Lisen var likadan. Sen märkte vi att hon var understimulerad. Så vi gav henne ännu mer fysisk och mental stimulans så åt hon mycket bättre sen

• enlitenbitkaka

Måste bara tillägga: Var försiktig med att blanda maten med olika saker, som ex. buljong som nämndes här ovan. Inte särskilt smidigt för är man inte hemma, kanske på semester etc., och ska ge hunden mat UTAN buljon så tvärvägrar den ju äta...så var försiktig med att mixa maten då det bara slutar med att du får bära med dig buljong eller va det nu e vart du än ska...

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Skogsjäntan
    enlitenbitkaka skrev 2007-04-01 11:22:17 följande:
    Måste bara tillägga: Var försiktig med att blanda maten med olika saker, som ex. buljong som nämndes här ovan. Inte särskilt smidigt för är man inte hemma, kanske på semester etc., och ska ge hunden mat UTAN buljon så tvärvägrar den ju äta...så var försiktig med att mixa maten då det bara slutar med att du får bära med dig buljong eller va det nu e vart du än ska... .•:*¨¨*:•. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.•:*¨¨*:•.
    Håller med. Vi blandade gottgott i maten förut men det blev jobbigt sedan när vi skulle ha hundvakt.
  • Sommaren22juni1979
    enlitenbitkaka skrev 2007-04-01 11:22:17 följande:
    Måste bara tillägga: Var försiktig med att blanda maten med olika saker, som ex. buljong som nämndes här ovan. Inte särskilt smidigt för är man inte hemma, kanske på semester etc., och ska ge hunden mat UTAN buljon så tvärvägrar den ju äta...så var försiktig med att mixa maten då det bara slutar med att du får bära med dig buljong eller va det nu e vart du än ska... .•:*¨¨*:•. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.•:*¨¨*:•.
    Man ska inte ge det varje dag , utan har det gått några dagar så kan man ge detta till sin hund ..

har funkat fint för oss , våran hund får det när vi ska övergå till nytt foder som jag vet att hon är lite tvär mot.

Vissa märken äter hon inte om hon inte får testa det först.
    En liten ängel flög förbi och viskade i mitt öra... Kärlek , ömhet ska du ge till dina nära ..
Svar på tråden Hundfoder till kräsna småhundar.