• MalinD

För kort bälte till bilstolen?!

Är det någon mer än vi som har upptäckt att vi har för kort bälte i våran bil, till babyskyddet? Vi ar hyrt på BVC, en Akta. Vi blev så förvånade när vi skule sätta fast den första gången, och bältet med nöd och näppe räcker till!? Vi har en Volvo 850, och efter att min man har ringt runt och kollat så är det tydligen känt att just de bilarna har kort bälte. Jag har precis för mig att det ska finnas "bältesförlängare", men Volvo hade det iallafall inte.
    När vi ringde till våran återförsäljare i våran stad sa de att man kan sätta fast bältet som ska gå bakom stolen - UNDER stolen istället; och det fanns ju faktiskt "hål" för bältet där. Är det någon som har erarenhet av detta? Ja tycker att det verkar konstigt när det inte finns något som stoppar bakom sstolen.... men det sklle vara testat och godkänt sa de.

Oj, vad lång detta blev..!

• Svar på tråden För kort bälte till bilstolen?!
  • helenasafir

Javisst kan du sätta bältet under stolen (där barnets ben är), så gör vi i vår Volvo 740. Det är precis lika säkert som att sätta det över.
    /H

• Anne Yone

Vi hade också problem med vårat babyskydd, i våran bil gick det men i tex min pappas bil gick det knappt alls.

Man kan lika gärna använda den alternativa fastsättningen, det är lika säkert! Vi valde faktiskt att ha så i våran egen bil också, pga att det då var lättare att ta upp pojken utan att lossa stolen. Vi bar honom ytterst sällan i stolen....

Mao: inga problem!

• MemmaMu

Volvo har väldigt korta bälten.
    Vi var tvugna att köpa en sån stol som du har en fast station i bilen och du knäpper fast bilstolen i den.
    Den går att använda i vanliga bilar utan stationen.
    Rekomenderas varmt att köpa en sån.

• Mumin

När det gäller Volvo så skiljer det sig från modell till modell tydligen. Vi har inga problem med att sätta fast ett babyskydd fram i vår bil en Volvo 940 -92, däremot går det inte där bak. Nu har ett Akta Graco Autobaby, ett sånt som MemmaMu skriver så det funkar i alla fall men ett annat hade vi fått ha där framme. Min kompis hade en Britax Rock-a-tot och de fick byta till ett sådant som vi har när de köpte en Volvo 850.

• kixan

Visst går det att ha bältet under stolen istället, med en liten korrektion, det är midjebältet som ska gå under stolen, alltså den kortare delen av bältet, den längre delen ska fortfarande gå bakom stolen, annars blir det fel. Vi hade så jämt, det är mycket smidigare att lyfta i/ur bebis när man har bältet så.

• S med 2

vi satte bältet under stolen. (Volvo. v70), vi har alltid haft stolen stående kvar i bilen...vi tog aldrig med den ur. Det var alltså lättare att ha bältet så av flera anledningar...lättare att sätta ner barnet bla. man behöver inte knöla till deras små ben hela tiden. vi tog nog bara med hela stolen första veckorna med förasta barnet...efter det lät vi den stå.

• Twilight

Viktigt det som Kixan skriver, man MÅSTE alltid ha den långa delen av bältet bakom stolen!!!!!

Svar på tråden För kort bälte till bilstolen?!