• Anonym (???)

Blindtarmsinflammation??!...

...skulle vilja veta om någon vet om blindtarmsinflammation alltid kommer akut eller om det kan komma sakta??
    Anledningen till att jag frågar är för att jag sedan igår kväll har haft ont i magen högra sidan mott höftbenet + lätt yr/illamående...riktigt öm om man trycker där och gör ont vid rörelse och när jag hostar (är förkyld)...nu är det så att jag har tagit ipren med jämna mellanrum, tänkte inte först på blindtarmsinflammation, men när en kompis sa att jag borde vara uppmärksam på det så blev jag orolig över smärtstillande jag har tagit...tror ni det är lugnt sålänge jag inte känner mer än såhär eller kan smärtan bedövas från blindtarmsinflammation med iprenen så att symptomen på det dämpas eller försvinner?? Kan man sätta en tid...alltså om det inte har blivit värre inom ett dygn eller nått så är det inte blindtarmsinflammation??? eller kan man inte säga så??

Ringen akuten om det inte blivit bättre till imon...

• Svar på tråden Blindtarmsinflammation??!...
  • Lilla JJ

Det kan ju vara ägglossning också. Men visst blindtarmen behöver inte alls komma akut och det kan bli bättre också.

• Anonym (???)

har p-stav så ingen ägglossning....

• Xara

Jag tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen och fråga om dina symptom. Det lilla jag tror mig veta är att ja, det kan komma sakta och gå fram och tillbaka dessutom (smärtan försvinner och kommer tillbaka om och om igen).

När jag hade ont på samma ställe, testade doktorn med att lägga mig ner och sedan dra upp höger ben (krökt ben) och liksom försöka pressa knät mot magen. Det lär vara halvt omöjligt om det är blindtarmen, pga smärtan.

Det finns ju för övrigt andra grejor som kan göra ont på samma ställe: i mitt fall var det till exempel en cysta på äggstocken (upptäckte de under 'blindtarmsoperationen' ). Lever och galla finns ju på den sidan oxå; exempelvis gallsten lär ju oxå göra väldigt ont.

Men ring sjukvårdsupplysningen och prata med dem redan ikväll, tycker jag!

• Garcia is my homeboy

när jag fick blindtarmsinflammation så kunde jag inte gå,inte böja mig fick typ hela tiden då jag gick..rikgigt ont gjorde det och inga alvedon hjälpte, dom på sjukhuset tryckte på magen och släppte hastig och då gjorde det skiiiit ont och det var ett tecken på inflammation,testa det..sen så böjde de mitt ben upp mot bröst och då gjorde det oxå förbaskat ont!

• Anonym

Man har visst ägglossning när man har p-stav. Inte varje månad men det händer. Det kan också vara en cysta. Om värken inte blir värre så är det ju inget farligt i alla fall.

• Anonym (god kväll)

Följ "magkänslan", de brukar vara så trevliga och hjälpsamma på sjukvårdsupplysningen!

Jag tycker att du ska ringa och ventilera lite med dem så kan du sova gott i natt.

• Anonym

Jag gick nästan två veckor innan dom opererade blindtarmen. Smärtan kom å gick men kan bäst beskrivas som att nån stoppar in en kniv å sen vrider om. Kolla upp det, kan vara väldigt farligt om det inte åtgärdas (min sprack när dom tog ut den)

• sommarlek

Min blintarm sprack och jag hade haft ont, men bara jäkligt ont en dag eller så. Hade haft småsmärtor nästan en vecka. Var i och för sig höggravid, så möjligen kan detta ha påverkat att det tog så lång tid innan det blev urakut! Kolla upp det på en gång. Inte kul med sprucken blindtarm!

lycka till.

• Wagram

Blindtarm ar valdit svart att diagnostisera just for att det kan se sa lika ut fran person till person, sa darfor skulle jag absolut rada dig att kontakta lakare sa att du far det utrett ordentligt. Min man var hos lakare manga ganger innan de antligen fattade att det var blindtarmen, och da var den redan sprucken. Akut operation, tva veckor pa sjukhus och kanondoser antibiotika blev resultatet, sa ga NU for sakerhets skull!

• Anonym

Min bror fick blindtarmsinflammation. Han fick åka akut in till akuten för att det gjorde så ont.
    Men där fick han ligga och få antiinflammatoriskt, så det gick över.
    Men den kom akut. Men man kan säkert ha symptom innan eftersom det är en inflammation.

• Anonym (jag)

blindtarmen sitter längre ner än höften. Jag säger inte att det inte kan vara blindtarmen. men jag tror att du har ont i muskulaturen som sitter vid sidan av magen. det kan ta 2-3 dagar innan den smärtan försvinner. jag har själv haft så, men kolla upp dig för säkerhetens skull. lycka till

• Anonym (???)

Ingen mer?....har fortfarande samma symptom, känns dock lite bättre inte så yr nu så hoppas att det går tillbaka helt...

• adrenalin

ja, det kan komma långamt!

jag fick det akut och spydde som en gris och kunde inte gå. jag hade fruktansvärt ont och jag trodde jag skulle dö.

efter att jag opererats så kom det in en tjej på mitt rum som kunde gå omkring precis som vanligt. Dom misstänkte att hon hade blindtarmsinflammation. Hon fick dropp och smärtan la sig och hon fick åka hem!

För en del smyger inflammationen på så den tom kan hinna stoppas! På mig fanns inte en chans att stoppa nåt, det hela gick snabbt.

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • PerG

Mina symptom som jag hade:

Jag hade ont i magen på morgonen (vid 6-tiden) som kändes mest som gaser i magen. Under dagen och eftermiddagen blev det värre och det kändes som om ett toalettbesök skulle hjälpa (vilket det inte gjorde). På kvällen började jag känna mig lite småfebrig och tappade aptiten och vid 23.30-tiden hade jag 39 graders feber. Ringde sjukvårdsupplysningen som sa åt mig att packa tandborsten och åka till akuten eftersom det lät som en blindtarmsinflammation.

Kom in till akuten vid 1-tiden på natten och blev "torterad" av alla läkarstudenter eller vad det var som skulle lära sig att "palpera buken". Aj, ont gjorde det.. ;(

Sen fick jag smärtstillande vid 3-4 tiden och vid 7-tiden på morgonen opererades jag (akut kallade dom det, men det tog ändå 4 timmar från beslutet för operation). Vaknade upp vid 11 och kl 19-20 fick jag åka hem!.. ;)

Ring sjukvårdsupplysningen!.. De är till för att hjälpa sådana som dig som är osäkra. Mycket bättre än att åka in till akuten i onödan. Om sjukvårdsupplysningen är osäkra så kommer dom be dig åka in för säkerhets skull..

• PerG

Tilläggas också att smärtan flyttade sig. Från början var det en allmän "gaser i magen"-känsla. Men sent på kvällen (när jag hade 39 graders feber) hade smärtan "flyttat" sig till höger sida strax till höger om naveln (fast lite nedanför).

• adrenalin

jag ringde 112 och frågade hur ont man var tvungen att ha innan man behövde åka till akuten, och dom sa att jag skulle åka in. dom sa dom tom kunde skicka ambulans!
    det tyckte jag kändes överdrivet men det var på gränsen jag klarade av att ta mig till bilen.

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • PerG

Jag körde faktiskt bil själv, men smärtan kom först när jag kommit in till akuten. Innan dess var det mest besvärande och lite obehagligt. Efter en halvtimme på väntstolen kunde jag inte längre stå upprätt pga smärtan. Jag fick gå halvt ihopvikt in till undersökningsrummet i slow motion. Sedan var det i princip omöjligt att röra sig på britsen pga smärtan.

• Anonym (ssk)

Ang. tidigare kommentar om att lyfta upp ena benet. Hos barn är det vanligt att de står just med ett ben uppdraget mot kroppen eftersom smärtan minskar då. Det var något jag fick lära mig när jag pluggade till ssk. Barn med ont i magen, lite feber och som står med ett ben böjt - ja, då vet man att det är blindtarmen. (självklart, inte alltid).
    JAg säger som de andra. Ring sjukvårdsupplysningen!

Svar på tråden Blindtarmsinflammation??!...