Är banan chips onyttiga ?
Är banan chips onyttiga ? Jag köpte en påse med såna och dom är verkligen jättegoda. Köpte dom i lösvikt men dom kanske är jättefeta, nån som vet ?
Är banan chips onyttiga ? Jag köpte en påse med såna och dom är verkligen jättegoda. Köpte dom i lösvikt men dom kanske är jättefeta, nån som vet ?
Jag tror inte att de är speciellt feta, men de innehåller en MASSA socker Jag tror inte de är så nyttiga faktiskt, men väldigt goda och definitivt bättre än att t.ex. äta chips. Så allt är väl relativt.
Min reaktion när jag åt dem var att de smakade mer banan är vad banan gör,så jag undrade hur nyttigt detta kunde vara och hur det kom sig!?
Har hört nånstans att naturgodis inte alls är så nyttigt som man tror,det var väldigt uppsötat bla.....
mer vet jag inte...
En dl bananchips borde motsvara 2 chokladpraliner i energiinnehåll.
Banan torkad (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)
Energi: 358.8kcal/1501.4kJ
Vatten: 3g
Protein: 3.9g
Fett: 1.8g varav mättat: 0.7g, enkelomättat: 0.2g, fleromättat: 0.34g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater: 80.5g, varav sockerarter: 58.9g
Fibrer: 7.5g
Vattenlösl. vitaminer:
C: 7mg,
Folat: 35.5mcg,
Niacin: 2.8mg,
B2: 0.24mg,
B1: 0.18mg
Fettlösl. vitaminer:
Karoten (A-vit): 186mcg
Mineraler:
Fosfor: 74mg,
Järn: 1.2mg,
Kalcium: 22mg,
Kalium: 1490mg,
Magnesium: 108mg,
Natrium: 3mg,
Selen: 1.9mcg,
Zink: 0.6mg
Är inte bananchips friterade? Själv skulle jag önska man kunde köpa frystorkade jordgubbar typ såna i Kellogg's special K för de är verkligen jättegoda och inte så söta.
Men jag köper några goda torkade jordgubbar i lösvikt, de är goda
Who knows: Fast de är så grymt söta ju. Jag gillar inte torkad frukt öht just p g a att det är som att skeda i sig socker.
en tanke bara..kan inte frukten få fram smaken mer då den torkas?? (nån innan sa att bananchips smakar så mkt banan å därför kanske inte e så nyttig)
Torkad frukt smakar väl mer för att det är mindre vatten i, och därmed relativt sett högre sockerhalt? Om man inte sockrar frukten extra när det torkas som man t ex gör med ananas (typ naturgodis och parrots).
Nu är ju inte de där bananchipsen man köper i lösvikt torkade (åtminstone inte de jag hittat i affärerna), och då stämmer tyvärr inte Sötisnosens kaloriangivelser. Är de friterade är de feta och inte alls särskilt nyttiga, dessutom är frityrolja av den dåliga typen av fett. Det söta är ju vanligt fruktsocker om de inte sötats extra.
Bananer e ju en av de sötaste frukterna tillsammans med vindruvor....
P.S dom e doppade i honung oxå