• lassesdotter

Hur länge håller hembakta kakor?

Hej!

Hur länge håller hembakta småkakor? De jag tänker på innehåller smör, sirap och cocos. Håller de längre om jag förvarar dem i kylen eller är det bättre i skafferiet? Kan man frysa kakor?

Kan ju alltid pröva mig fram men har lite fobi för mögel...

Tack för svar!

• Svar på tråden Hur länge håller hembakta kakor?
  • Tesssan

det går jättebra att frysa kakor. prova att äta en som e fryst. d e supergott!

• robronja

jättebra att frysa småkakor, men ej de med sirap...blir en seg konsistens efter frys

• LillaVio

Jag har faktiskt ingen aning, jag hinner aldrig frysa in innan jag ätit upp alla. :)
    Men jag älskar att baka.

• lassesdotter

Då ska jag pröva att frysa några stycken, de här kakorna ska ha lite seg konsistens så det gör inget om de blir segare.

Ingen som har någon erfarenhet av hur länge kakorna håller i skafferiet i en burk?

• Nattviolen

Kakor med smör har i allmänhet kortare hållbarhet än om de är bakade med margarin. Dock är smör godare i kakorna. Samma gäller i frysen.

Ett par veckor torde det väl inte vara några problem att ha dom i skafferiet. Du känner ju när de börjar smaka gammalt.

• lassesdotter

Jo det är klart men det är just den smaken jag inte vill ha... Kastar alltid ut mat INNAN den blir gammal för att jag har mögel-fobi.
    Men två veckor borde vara ok då?

Svar på tråden Hur länge håller hembakta kakor?