• oOmejaOo

Äta kött som är rosa innuti?!

Vad tror ni? Jag har läst att man inte ska äta rått kött tex köttförs mm. och att köttet ska vara genom stekt eller genom kokt. Men ett kött som är rosa innuti är ju tillagat på rätt sätt, eller, det är ju stekt. Eller måste det vara "brunt" igenom? Är det någon som kan detta??

~vi ska bli tre~
  • Svar på tråden Äta kött som är rosa innuti?!
  • Beckah82

Man ska inte äta rosa kött alls men det allra viktigaste är väl kanske sorten...

Alltså Rosa kyckling är ju vansinne oavsett man är gravid eller ej. Rosa Fläsk är ju inte heller att rekomendera och vad gäller nöt så behöver man ju inte smaka av köttbullssmeten i onödan, sen kanske man vill att oxfilén anar rosa i mitten...det går väl att äta men man kan ju låta bli blodigt...

♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • Verkligen

blodig oxfile är gott..å blodig anka..=)

• Minna76

Jag vågade bara äta riktigt genomstekt, men usch vad tråkigt det var! Särskilt på restaurang: "En entrecote, men stek den tills den är förstörd tack!"

• micorazón

Kcykling och fläsk får ABSOLUT inte vara rosa. Nöt är ok. Men är man är gravid ska man se till att äta tillagat kött. I alla fall på restaurang där man inte vet hur dem har lagrat köttet. Men hemma där man har kontrollen kan man dock äta en blodig biff :)

• Lillstrumpa82

Tycker man hör olika om det här jämt. Men jag frågade på mvc när jag var gravid, och hon sa då att det var helt ok att äta rosa kött (detta gällde såklart kött som är ok att ätas blodigt, alltså inte kyckling och så). Enligt henne var det bra om det inte var helt genomstekt, blodigt kött ökade järnmängden. Eller nått sånt

• Florida Åsa

Om man sjalv tillagar en stor stek eller kottbit kan man ju kolla med termometer hur varm den ar i mitten. Minns ej hur varmt det ska vara (det ar dock utsatt pa min kott-termometer)

• oOmejaOo

jag är gravid så det är därför frågan hamnade här. Det var så att min svärfar lagade köttet igår och då var det rosa, han säger att det är genomstekt ändå(det var pepparbiff). Jag brukar alltid se till att ALLT kött blir "brunt" igenom även om jag inte är gravid, gillar inte att det är rosa. Men vad skulle jag göra när han säger att det är genomstekt, han är betydligt bättre på matkännedom än jag.
    Vet någon vad pepparbiff kommer från för djur?

~vi ska bli tre~
  • ominte

Pepparbiff är nötkött! JAg åt en rätt så blodig biff i fredags, kunde inte motstå..Det är ju sååå gott

• Mamazu

Frågade bvc-dietisten ang det där. Hon berättade att det var skillnad på kött som är skivat innan man tillagar det och när man gör en hel stek. Den hela steken ska vara uppvärmd till rekommenderad temperatur helt igenom (då brukar den vara lite rosa)- kollat med termometer - exakt temp ska man dubbelkolla med kokbok, kött som är skivat innan tillagning ska vara genomstekt.

Skälet varför är att köttet inuti en stor stek har ej varit utsatt för luft/bakterier, däremot så gäller det ju ej skivat kött som får luft på alla snittytor. Den ska dock fortfarande ej vara blodig...

• listo

"Kcykling och fläsk får ABSOLUT inte vara rosa"

På restauranger brukar man kunna få rosastekt fläskkött, t.ex. fläskfilé. Jag har även sett många TV-kockar rosasteka fläskkött.

• muffins

jag tror att det ska vará genomstekt...

Svar på tråden Äta kött som är rosa innuti?!