• Hoppetossan 79

Bästa medlet för att bli av med mossa?

"Gräsmattan" i vårat nya hus består av typ 95 % mossa, 4 % gräs och 1% övrigt typ...
    Vi skulle vilja vända lite på siffrorna. Har tänkt använda mossrivare men läste att för att det ska fungera måste man "döda" mossan först med ett mossbekämpningsmedel så det tänkte vi göra. Men vilket medel är det bästa? Någon som har något tips?
    När vi fått bort mossan så ska vi gödsla så att gräset växer till sig ordentligt.
    Tips på bra gödsel till gräsmattan är också välkomna...

Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
  • Svar på tråden Bästa medlet för att bli av med mossa?
  • Det ljuva livet

Åh, det vill jag också veta ! Kalka hörde jag ska vara bra. Och sanda läste jag i en av mina trädgårdsböcker. Men jag har inte hunnit testa något av det än, så jag vet inte om det hjälper.

• Hoppetossan 79

Kalk vet jag att min mamma körde med och det hade ingen effekt alls. Läste runt lite på internet och läste att det bara är vissa typer av mossa som inte trivs i kalkrik gjord så har man otur och har "fel" mossa så gör man det ännu bättre för dedn *grr*

Det jag kom fram till var att bästa sättet är att först döda mossan. Sedan riva bort den och sedan gödsla gräset. Så det har vi tänkt köra. Läste i en annan tråd om någon dunk med medel som man kopplade till vattenslangen... Lät smidigt...

• olpansfamilj

idag ska jag testa  dunken i vattenslangen..... kanske bra att börja med en mossrivare...ta blåkorn som är blandat med mossa F!!! funkade ganska bra förra sommaren...gäller att börja tidigt

• Dundermamman

Mossa GTI (dunken) använde vi förra året!  Jättebra, efter några dagar mörknade mossan och dog, bara att räffsa Skrattande.
    Vi strör även ut kalksalpeter flera gånger från april till augusti. Det hjälper gräset att växa och tar kål på mossan genom att gräset kväver den. Strö ut under regn! Gräsmattan blir tät och frodig av kalksalpeter men man får klippa oftare!

• MaijaO

Asfaltera... jag har gett upp. Jag har en jättefin mossmatta.

• Hoppetossan 79

efter lite sökande på internet har vi bestämt oss för järnsulfat... Det är tydligen det som tar död på mossan.

• Vårsolen

Vi har också mest mossa i våran trädgård men den är så stor så vi orkar inte bry oss om det iår iaf-och jag försöker se det positiva idet hela-lite gräs ger färre fästingar

Men det vore ändå kul och se vilken metod som har bäst effekt om man nångång verkligen vill ha GRÄS i gräsmattan

• Hoppetossan 79

Har ändrat mig. Ska nog testa det där mossa GTI.
    Någon som vet vart man kan köpa det?

• Dundermamman
    M O A skrev 2007-04-01 20:55:31 följande:
    Har ändrat mig. Ska nog testa det där mossa GTI.Någon som vet vart man kan köpa det? Syskon på G ~ BF 31 maj - 7 juni 2007
    Vet inte om det finns EKO-stormarknad där du bor, men där köper vi det! Finns säker på COOP och MAXI också, skulle jag tro!
  • olpansfamilj

igår använde jag  mossa gti via vattenslang...nu väntar vi och ser....

Svar på tråden Bästa medlet för att bli av med mossa?