• fnusingen

litet träd?

Vi har en liten rabatt på framsidag, bara ca 1 m bred men jag skulle vilja ha ett litet träd eller någon stammad växt där.Problemet är att den inte får vara så värst hög - jag vill ju inte att det täcker köksfönstret. Har ni några tips?

• Svar på tråden litet träd?
  • Jinxan

Hängkaragan! Ett helt ljuvligt träd.Jag skulle kunna ha hur många sådana som helst!!
    Den blir inte hög men har en så vacker krona.
     Finns också ett som är en "korsning" mellan fjäder och häng karagan.
    Det trädet har hängkaraganens "paraplykrona" med fjäderkaraganens blad.

• olpansfamilj

japansk dvärglönn! Supervacker med röda blad......och väldigt inne just nu!!
    Jinxan, hängkaragan låter spännande...alltid kul med nya ideer! Ska kika på detta nästa gång jag är i trädgårdsaffärn...

• isisisis

Tänk på att karaganen är giftig bara! Den bildar ärtskidor,som ungarna gärna fingrar på,så då får man säga ifrån.

• olpansfamilj

oj, ja jag vill nog inte ha giftiga växter...har en hund som äter vad som helst! Tack isisisis

• Jinxan

Karaganen klassas på konsumentverkets giftinformationssida som SOG=Sannolikt ogiftig, förgiftningar ej kända

Men man vet ju aldrig med prydnadsbuskar/träd så mina ungar har/får lära sej att det inte är okay att smaka på dem .
    Vackra är de iallafall=)

• isisisis

Jag är trädgårdsmästare och jag har lärt mig i min utbildning att Karaganen är giftig!
    men ok tiderna förändras ju,viss svamp som är var matsvamp igår är giftig idag.Men det brukar sällan vara tvärtom.

• Rosa Helenae

Det finns ju massor av fina alternativ men en som gör sig bra i rabatt och som blir en härlig kontrast är ju trollhassel. Spännande året om och spec. på framsidan där man ofta vill att det ska finnas lite fint hela året!

• fnusingen

Tack för bra tips! Jag är fullständig novis - ungefär hur höga blir träden ni föreslagit? Kan man beskära dem så hårt att de inte blir mer än ca 1,5 meter höga?När ska man i så fall beskära?

• Rosa Helenae

De trivs i zon 1-4, kallas även för ormhassel. Trivs i full sol till halvskugga.

• hjalle71

Har lite bilder i mitt galleri (se framsida).

• fnusingen

Nu har jag köpt en japansk dvärgpil. Är det någon av er som har erfarenhet av sådana?

• hjalle71

Jepp, jag hade en sådan från början. Den är helt underbar, men överlevde tyvärr inte. Vi  har ju våra höststormar här i Skåne och den blev för utsatt...  

• fnusingen

Ajdå, jag tänkte nog sätta den i en kruka, den står ganska skyddat på vår soliga baksida - jag får akta den för stormar...

• hjalle71

Man kanske kan få se nån bild sen när allt är klart? Vore kul!

• barnglad

hjalle71- vilken fin trädgård du har... vad heter dina växter?
    Jag håller på förfullt att planera våran gård men kommer inte på något. Gubben är inte så haj på växter heller. =)

• hjalle71

barnglad: Oj, va kul att höra! Bugar djupt och tackar... speciellt när man plantat och dragit upp, plantat och dragit upp, fniss... Jag är hemskt ledsen, men jag har ingen aning. Jag och namn går absolut inte ihop, jag kör på och provar mig fram... Mina stora buskar fanns redan när vi flyttade in, så jag kan bara namnet på min häck som du ser är syrén, sorry - jo, den ena busken är ju pion, men det såg du kanske också. Jag har lavendel under mina fönster på baksidan som så småningom ska bli till en låg häck, humle vid vita staketet med limeklätterväxt, murgröna (även som marktäckare under de stora buskarna), ja och så nån annan marktäckare och hallon och gräs... sedan sätter jag alltid ettåriga blommor också mitt i allt gröna, gärna flitiga lisa för de sprider sig så underbart och är lättskötta! Jag letar just nu febrilt efter rosa klätterros som liknar pion som jag ska sticka in bland allt det gröna på staketet, hade nog blivit mysigt, tror du inte? Bokharebindan klättrar förresten vid min altan... Hoppas du fick lite hjälp i alla fall!

Svar på tråden litet träd?