• williewillie

När vågar man köpa cykel utan fotbroms??

Vi diskuterar för fullt här hemma när vår pojke är tillräckligt stor för en cykel utan fotbroms. Jag är av den bestämda åsikten att han iallafall ska vara 10-11 år, men min sambo tycker att han är stor nog redan. Han fyller 9 nu, men herregud tänk om han inte fixar att bromsa i tid...

• Svar på tråden När vågar man köpa cykel utan fotbroms??
  • Taurus 73

Puffar, funderar på samma sak

• Bröderna Bus

Jacob fick sin cykel med 18 växlar utan fotbroms när han var nästan 8 & det har gått jättebra! Försäljaren i affären sa att det är de vanligaste hojarna... Sen tycker ju inte jag att en kille på 8 år behöver så många växlar men men...

• sol1

jag har två barn 8 och 9 år båda två har cyklar utan fotbroms och de funkar de är svårt att få tag på cyklar med fotbroms numera tycker jag, jag hitta ingen iallfall och mina barn har så stora cyklar som 24" och 26" så dem storlekarna är det svårt att hitta med fotbroms så jag tog chansningen på att barnen skulle fixa med bara handbroms och det gick fint :) även om jag är nervös varje gång de cyklar ;)

• tjej 79

Hej!
    Min son fick en i 7 års present, funkar hur bra som helst. Handlar nog mest om vanan tror jag.

• Vilhelmina

Jag tycker att det låter osäkert med cykel utan fotbroms, och skulle inte vilja ha det själv. Skulle verkligen inte vilja att mina barn var utan fotbroms, men eftersom den äldste än så länge bara är 8 kanske jag hinner ändra uppfattning tills han har blivit äldre (15?)....

• Needy

min son fick en när han fyllde 7..inga problem..

• Impertiff

Oooooo vad jag känner mig "efter". Det är först nu i sommar när vi ska byta cyklar åt de stora barnen (11.5 och 13) som de ska få utan fotbroms *S*.
    Gissa om de har "tjatat" om det

• LyckaJones

Måste man ha en utan då?

• williewillie

Nja måste o måste.. men här e ett farligt tjatande..

• Norrlandstösa

Vår son, nu 8 år gammal, har kört utan fotbroms sedan har var drygt 7 år gammal och har fixat det lika bra, om inte bättre, som när han hade MED fotbroms.
    Man måste nog bara vara noggrann som förälder att vara med och övervaka cyklandet de första ggrna och tala om att glöm inte att det INTE finns fotbroms. Och var försiktig med framhandbromsen

• Ungen

Dottern är 8 och har en cykel utan fotbroms och hittills har det gått utmärkt. Jag tror att de vänjer sig mycket fort.

Id quot circumiret, circumveniat.
  • alsesani

Vi är på gång att köpa ny cykel till vår son. Han är nio.
    En cykel i hans storlek kan vi hitta för 2000 kr ny. Med 21 växlar men endast utan fotbroms.

Ska vi ha en med fotbroms kostar den plötsligt 5 500 kr ny. Med bara 7 växlar.

Gissa om jag är upprörd. Han är så disträ och rörig i knoppen redan så jag vill att han ska ha en fotbroms. Men det finns ju ingen häftig cykel som vi har råd med. Det duger tyvärr inte med vad som helst...

Gissa om jag är upprörd och har svurit galla. Kanske kan han klara utan fotbroms, men tänk om inte.

• Kajsa1

Vi köpte en cykel i dagarna till vår son som skulle fylla 7 år, han fick en med massa växlar utan fotbroms. Med hjärtat i halsgropen tänkte jag väl att de går väl bra, för de var svårt att få tag på en med fotbroms.

Så på kvällen när jag skulle ut och cykla med honom,så passerar vi ett övergångsställe och jag sa stanna, han försökte bromsa med handbromsarna, men de tog för lång tid innan han hann och han fixade de inte riktigt, så hade de inte varit för att busschaffören var snabb att stanna så hade de kunna gått riktigt dålig.
    Både han och jag blev riktigt rädda. Så sen kom vi överens att lämna tillbaka cykeln för vi hade kvittot kvar.
    Nästa dag gjorde vi de ch sökte med extra energi och lykta efter en cykel med fotbroms o hittade en med tre växlar för ett hyfsat pris.

De känns nu mycket lättare i hjärtat när han cyklar på den.

Är därför numera mkt skeptisk till en cykel utan fotbroms.

• Jenny70

Min grabb fick en i januari - utan fotbroms & han fyller 11 nu nästa vecka. Jag hade oxå frågan ute här på familjeliv

Visst fixar han det, men jag tycker det är ett jädra skit - om man jämför med "vanlig" cykel med normalt antal växlar OCH fotbroms. & det sa dom i affären oxå, att självklart är det mer service på de cyklarna utan fotbroms...

Så vi köpte en helt ny Crescent i januari & har redan haft den inlämnad en gång för justering av växlarna osv - gick loss på 350 spänn. & nu är där fan ta mej punka på den!

• williewillie

Tackar för alla tips o synpunkter även om det inte gjort mig så väldans mycket klokare.. Vet fortfarande inte om jag vågar släppa iväg min stora vilding utan fotbroms.. Känns som det är bättre att ta det säkra före det osäkra..
    Kajsa1: det är precis sånt läge som jag är livrädd för!

• Kajsa1

wiliewillie...förstår att jag skrämde dig, men de var inte kul de sm hände.
    De som gör mig irriterad är att de ska vara så svårt att få tag på en cykel med fotbroms som ändå enligt barnet ska vara lite cool också. Man tycker att barn är ändå så pass omogna i trafiken att de ska vara en självklarhet att en cykel ska har fotbroms på en 24 tum i allafall. Sen när man är 10-11 år , då kan de vara en annan sak.
    Vet inte om du blev mkt klokare, men iallafall lycka till med valet av cykel oavsett vad de blir.

• Prillan73

Är oxå på G att köpa ny cykel till vår 10 1/2 åring..........hon o jag var runt o tittade idag..........hittade en 3 växlad på Sportex för 1995:- MED fotbroms......3 växlar !
    Sen på Coop 21 växlar UTAN fotbroms......1295:-..........
    Den på Sportex känns mycket mer ordentlig o robustare.....funderade oxå med det där med srevice o fixande när det är många växlar...........
    Ja det är många tankar..........

• trollet77

Flickan är 9 och hon skulle inte få en utan fotbroms, jag är livrädd att dom ska "tvärnita" och flyga över styret. Vi hittade en med 7vxl med fotbroms (24 tum) och den klarar hon sig med ett tag.
    En bekant har haft en cykelmek-verkstad, och han sa att han aldrig skulle rekomendera en utan fotbroms, att cykelhandlarna gör det är nog bara för att få sälja...
    Men alla tycker ju olika, JAG skulle känna mig alldeles för osäker om hon var ute och cyklade utan fotbroms, även om hon kanske skulle klara det. Men jag har för mig att jag har läst någonstans att en 8-10 åring inte hinner reagera i en "paniksituation" dvs om de måste bromsa hårt och snabbt, då är första reaktionen att trampa bakåt. Nu får hon klara sig med 24 tummaren tills hon är 12-13, och då blir det kanske en utan fotbroms. Cykeln tjejen har är för övrigt en killmodell (hon ville ha det) ganska cool och sportig, och en 9 åring klarar sig gott o väl med 7 vxl, för då är det även fotbroms.

Svar på tråden När vågar man köpa cykel utan fotbroms??