När kan man börja använda bärsele?
Hur gammal ska bebis vara, eller hur stabil ska bebis vara i nacke och rygg innan man börjar använda bärsele/sjal?
Hur gammal ska bebis vara, eller hur stabil ska bebis vara i nacke och rygg innan man börjar använda bärsele/sjal?
Sjal kan man bära i från början. Det gjorde jag med Elliot. Bärsele får man ju vänta med tills de kan hålla huvudet själva.
Det går ju att använda den så att barnet ligger inåt och huvudet hela tiden är uppstött. Vi använde det nästan från början, och bara gjorde så vår dotter inte kunda slänga bak huvudet.
Tack för svaren!
men en babybjörn kan man ju börja använda när de väger 3.5kg tror jag och är 54cm lång eller nått sånt.. kanske 4kg.. det är ju jättebra stöd man har och man kan ju ha barnet där i fast den inte kan hålla huvudet själv.. man har ju som ett skyd/stöd vid huvudet
kolla babybjörns sida, där ska det stå!
det finns massa fakta där ser jag nu, barnet ska minst vara 53cm lång och väga 3.5kg och det finns huvudstöd..
www.babybjorn.se och sen under produkter
Bärsjal från start. babybjörn från 3,5 kg och 53 cm. ERgo och liknande från start med babyinsats eller från ca 3-4 månaders ålder.
Mei tai (blandning av bärsele och sjal), från nyfödd.
Min barnmorska sa att man dock ska tänka på att bebisars ryggar från början inte klarar av så långa perioder upprätt. Man kan ju ta småpromenader. Bärsjalen är ju bättre då de kan ligga i vagga eller mer i fosterställning.
En sjal ger bättre avlastning eftersom man knyter den på ett sådant sätt att den omfamnar både bärare och barn.
Ergo fungerar med insats men personligen tycker jag att en trikåsjal är bättre första tiden.
Barnen sitter oftast bäst i Ergon från 4mån- 3,5 år
använde bärselen från början. det fanns ett extra nackstöd att sätta på.
Jag skulle definitivt rekommendera en trikåsjal istället för en BabyBjörn. Det kan man använda från dag ett. Mycket mysigare, mer flexibelt, och framförallt bekvämare för alla inblandade.