• Minikatt

Smart lösning till nät i balkongdörren

Nu när det äntligen blivit lite vår så är det ju trevligt att ha balkongdörren öppen. Men vi har katt och vill inte att han ska springa ut på balkongen om inte vi är där. Vi funderar på att sätta nät eller liknande i dörren, men har lite idétorka.

Är det nån som har en bra lösning på vårt problem?

Man kan ju göra en träram och sätta nät i, men hur fäster man isfl en sån i dörrkarmen?

Vet att det finns kardborreband man kan sätta i dörrkarmen och sedan fästa nätet på, men tidigare katter har lyckats klämma sig ut mellan ändå, så det känns inte så pålitligt.

• Svar på tråden Smart lösning till nät i balkongdörren
  • Prisssan

Puffar, vill också veta. Vi har funderat på träram och så en sån hasp som man kan sätta ett hänglås i. Sånt som finns på källardörrar. Men utan lås så man sätter nåt annat där istället.
    Om någon förstår vad jag menar

Ändra dina tankar och du ändrar hela din värld...
  • Minikatt

Jag tror jag fattar vad du menar Priscella Men hur tänkte ni sätta fast den på andra sidan då? Ska ni ha gångjärn? Eller en sån hasp på båda långsidorna?

• Prisssan

Hm.. undra om det är svårt med gångjärn... sambon kan säkert fixa det om vi inte kommer på nån lättare variant.
    Vår lägenhet bli jättevarm på somrarna om man inte fixar nåt.

• Minikatt

Ja, våran kokar också över. Så skönt att kunna öppna och vädra ordentligt på kvällen när det är svalare ute.

Det är just det där, att lyckas fästa ramen som är det trixiga...

• Prisssan

Måste vara bombsäkert också så att inte katterna kan trixa upp nätdörren.

Så helst så ska den nog sitta fast med gångjärn, borde kunna fixas. Får nog snacka med sambon igen om han har nåt förslag, han är skitduktig på sånt.

• Rigmor Mortis

Eller en helt löstagbar ram (alltså inga gångjärn), som fästs med krokar och öglor...? *funderar*
    En sån måste lyftas uppåt för att få loss, och det kan ju inte en katt göra.

• Prisssan

Ja! Och så nånting vid golvet som man spänner! Jättebra idé!

• Skruttis82

min mamma sätter upp två kompostgaller över varandra. ni vet sånna där gröna. sen har hon satt upp vanliga krokar som hon hänger som på. lätt att sätta upp, och lätt att ta bort när dörren är stängd.

och framför allt, billigt och otroligt lätt!

• Minikatt

EKJ76 och Skruttis82: Vilka bra lösningar ni har! Speciellt lösningen med kompostgaller verkar praktisk. Tack tack!

• Skruttis82

minikatt:
    lätt och billiga lösning. man behöver inte hålla på att bygga ihop en ram som ska passa, utan man hänger bara upp dom när man vill öppna balkongdörren eller om det gäller utedörren. krokarna syns ju knappt heller om de sitter i dörrkarmen/ramen.

• Minikatt

Skruttis82: Nej, det verkar himla bra, just att man kan lägga undan dom när man inte använd dom. En stor ram är lite svårare att förvara. Måste bara hitta ett som är tillräckligt brett för dörren.

• Skruttis82

kompostgaller är ju rektangulära om jag inte minns fel.. så en sida är ju längre än den andra.

• Minikatt

Ja, precis det är det. Har hittat ett som passar precis. Ska fortsätta leta o se om vi hittar nåt som är några cm bredare

• Linda357

precis det här har jag gått och funderat på nu när det börjar bli vår, bra att det redan fanns en tråd :)
    ska hålla kollen här om tips.

• Humminggirl

Vår katt lärde sig rätt fort att det gick att klättra i kompostgallren så se till att det inte glipar upptill i så fall.

• Euphorbia

Kompostgaller går ju att knipsa så att dom får bättre passform till dörrhålet, kan fästas ihop på mitten med karbinhakar eller dyl.

Svar på tråden Smart lösning till nät i balkongdörren