• Angelflikkan

huggorm!!!!

upptäckte nyss att vår katta tagit en huggorm!!!!

blev helt förskräckt.. hon har bitit bort huvudet på den och den blödde fortfarande..
    katten verkar må bra, inga bett vad man kan se, eller svullnader.. ska hålla koll på henne, och vid minsta tecken åka till veten...

brukar katter ta ormar??
    det här var ingen liten essing, utan en fullvuxen huggis.. *hua*

hon tar ju råttor, möss och sorkar.. men en huggorm har jag aldrig sett att hon tagit..
    hoppas hon inte försöker komma indragande med en halvdöd huggorm, som hon brukar göra med råttorna.. *ryser*

• Svar på tråden huggorm!!!!
  • kaksmulan

Jag tror inte att det är speciellt vanligt att katter tar ormar! Hon har ju med säkerhet inte ätit upp huvudet på den då det är giftigt...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Xara

Jodå, katter jagar glatt ormar... allt som rör sig ! Min katt blev biten i nosen och tillbringade ett dygn under en soffa *nervöst*, men kom sedan ut och såg lite moloken och svullen ut, men åt och drack som vanligt . Hoppas det går bra med din katt!

• stenfalk

Ja, det är inte så ovanligt att katter tar ormar. De är ju så spännande ju.
    Vår katt hittade ett gäng huggormsungar en sommar, och kom hem med dem en efter en..
    Håll koll så hon inte har blivit biten bara, för då bör du åka till veterinären. Huggormsbett kan bli farligt, även om katter oftast klara sig bra.

• Jewell

Har för mig att man kan ge samma tabletter, man tar själv om man blivit ormbitten, åt katter.

• emmies

kortison

better late than never....
  • Piggley Wink

Min gamla katt tog ofta huggormar, den nuvarande håller sig dock till snokar - leker gärna med "svansen" när de släppt den och tycker han är skitfräck!

Pratade med en vet när vi hade den gamla katten och han sa att man inte ens hinner till vet om de blivit bitna, de dör direkt. Dock har vi ju tabletter hemma till hunden om det skulle hända henne, ska nog kolla upp det där igen eller är det nån som vet?

• stenfalk

Att de dör direkt när de blir ormbitna har jag svårt att tro. Det kan kanske hända, men det är nog inte så vanligt. Vår katt har blivit ormbiten i tassen, och benet blev ungefär dubbelt så stort som vanligt, men annars var hon rätt så pigg. Fick kortison och antibiotika ett par timmar efter bettet då vi kommit till vet. Men det är ju bra att ha kortison hemma, så att man kan ge dem direkt. Och hos vet sa de då att det inte ens alltid var nödvändigt att komma, men att det var bra, för att det kan ge problem med hjärtat senare annars.

• Piggley Wink

stenfalk - det är vad jag hört om hund också... Får väl kolla med vet som katstackarn kan få samma tabletter som hunden om det skulle behövas nån gång.

• Häxan Jia

Mina katter har också kommit hem med ormar. Jag tror inte det är så ovanligt som folk tror..... Däremot så är det ju obehagligt ändå, de är inta alltid man ser direkt om de är en huggorm eller en snok, sen är man ju orolig för skadpr och sådant också. Sist men inte minst så är ju ormar ett djur man skall värna om i naturen och de är få som det är, så då är de ju heller ingen höjdare när katterna tuggar sönder dom eller ger dom skador som är lika med död orm.

*Vild och vågad*
  • sanna77

Ja, katter tar ormar. Hos oss är det mest kopparödlor som bärs hem. Oftast får katterna bara tag i svansen (som ödlorna släpper när de blir anfallna). Är du säker på att det inte var en sån din katt hade fått tag i?

Men visst kan de bli huggormsbitna. Ena katten blev biten i tassen för några år sen. Tassen svullnade och vi fick åka till veterinären för en kortisonspruta. Även här var benet dubbelt så tjockt som vanligt.

Det kan vara bra att ha kortisontabletter hemma. Det är samma sorts tabletter till hund och katt(och människa), man ger bara olika stor dos. Om man inte behandlar ett ormbett kan djuret få skador på hjärta, lever och njurar.

• Mialid

Åh fy! Visste inte att katter tar ormar. Hoppas verkligen att min lille katt aldrig kommer hem med en orm eftersom jag är otroligt rädd för ormar. Däremot envisades vår förra katt med att ta hem ödlor hela förra sommaren.

• LillaLulla

Jodå, det har hänt sig ett par gånger att en av våra katter har kommit hem med en huggorm. Har hört att de går tillväga på så vis att de tassar på huggormen och drar sig undan snabbt, till slut är ormen så trött att den ger med sig. Katterna ska alltså vara både snabbare och mera uthålliga än ormarna.

• Häxan Jia

Det slog mig nu att jag till och med har bilder på den orm min yngsta katt släpade hem förra året... När hon själv inte ens var ett år....

*Vild och vågad*
  • Häxan Jia
    NYA 025.jpg

Där har ni den.. Hon bara släppte den under köksbordet. INget kul alls att försöka få bort en jätteglad och lekig katt från denna orm....
    *Vild och vågad*
  • 16aug

Ahhhhh jag hade dött. Hatar ormar.. Lycka till hoppas katten mår bra.

• Angelflikkan

sanna77: nä, det var en fullvuxen huggorm.. det syntes tydligt trots att huvudet var borta..

• Angelflikkan

katten verkar fortfarande må bra.. inga symptom på att hon blivit biten...

• Häxan Jia
    Angelflikkan skrev 2007-04-01 21:23:38 följande:
    katten verkar fortfarande må bra.. inga symptom på att hon blivit biten...
    Vad skönt....
    *Vild och vågad*
  • MrsNelson

jodå mina kissar släpade allt hem ormar förr, men dom blev bitna båda två med någon månads mellanrum och efter det verkar det som att dom slutat ta ormar. Tänk på att det är dom små ormungarna som är giftigast!!

Svar på tråden huggorm!!!!