• Drutten83

Nyfödd & sova på SIDAN?

Jag vet ju att de ska sova på rygg egentligen, men min nyfödde föredrar att sova på sidan. Är det ok, eller är det kanske tom ännu värre än att sova på mage??

Det är ju så skönt när han sover, så man vill ju gärna främja sömnen (både min och sonens...).

Och hur illa är det att somna med honom brevid i vår säng? Risker och så?

Jättetacksam för svar, för JÖSSES, detta är så nytt för mig!!!

• Svar på tråden Nyfödd & sova på SIDAN?
  • Taffer

min son sov oxå på sidan och den barnmorskan som var hemma hos oss när han var ca 10 dagar gammal sa att dom kunde sova på rygg elelr sida på natten, men att man skulel försöka ha på magen så mycket som möjligt på dagen, men d gillade aldrig min son innan 6 månader.

• Ebba74

Min nyfödda ha sovit så sen födseln, och sover med oss i sängen. Jag frågade på bvc om det var ok och hon sa att så länge inte bebisen sover med ansiktet neråt så går det bra. SE till att han inte rullar så han ligger neråt då allstå!

Lycka till och grattis till bebben!

• Liljan77

Min son sover bäst på ryggen å har gjort de sen nyfödd.
    Nu e han så gammal att han ofta ändrar ställning.
    Däremot så ska de inte ligga på mage.

• Neko

Det är okej ifall det inte finns en risk att h*n rullar över på mage (man kan ju lägga något i vägen), Kira sov så tills han blev ca 2 månader, sedan ville han sova på rygg istället.

• ModestyBlaze

Min son sov på sidan de första 2 veckorna sedan mage, men vill poängtera att VI HAR ANDNINGSLARM, vilket jag skulle ha haft oavsett om han sov på mage, sidan eller rygg!!

När vi var på första läkarbesöket på BVC så pratade jag med läkaren och han sa att min son har en något intryckt käke och hade han sovit på rygg skulle detta ha kunnat bidra till ökad risk för PSD - plötslig spädbarnsdöd, så då var jag djupt tacksam att jag hade instinktivt lagt honom på sidan faktiskt.

Ps. en anledning till att Socialstyrelsen inte kan gå ut med att rekommendera alla att ha larm är att då skulle man också från statligt håll behöva låna ut dessa gratis, och vi vet ju alla att politík = pengar, inte alltid det bästa för alla. Ds.

• ModestyBlaze

Ang. sam sova, läste jag någon stans att detta också minskade risken för PSD men kunde väl kanske inte bevisas i praktiken. Men att när mamman andas så andas barnet också ungefär som en pacemaker...

• Mirremama

Här i Finland lär man sig på BB att låta babyn sova på sidan, så det är ingen fara!! Samsovning rekommenderades vi t.o.m. på BB när vår lillis behövde mycket hudkontakt i början, så det är också helt ok!

Låt honom alltså lugnt sova, och sov gärna bredvid honom om du sover bättre så

Stolt mamma till Albin, född 7.11.2006
  • Drutten83

Gud så skönt att höra! tack alla!

• sweetanna

min dotter har från dag 1 sovit på sidan, hon gillar inte rygg! hon är idag 2 mån. har inte andningslarm.

• AHöst

"Sömn i ryggläge är säkrare för spädbarn än i sidoläge. Exklusivt ryggläge bör uppmuntras ? sidoläge bör avrådas från. "

"Det säkraste för spädbarnet är att sova i sin egen säng i föräldrarnas sovrum. "

www.lakartidningen.se/engine.php

• shangri la

Vi hade Theo på sidan, han sov helt enkelt bäst så.. såg till att rulla ihop en handduk eller liknade så han inte skulle tippa över på magen..
    Frågade om det på efterkontrollen på BB några dagar efter vi åkt hem, fick svar "sova på rygg" men ibland måste han våga göra lite som man vill också.. vaken bebis eller sovande bebis på rygg? Vi valde det senare

• herilane

Vi har haft dottern sovande på sida sen hon var typ 3 månader, för hon sover bäst så. Jag önskar att jag hade upptäckt det tidigare - hon sov jättedåligt på rygg och gillade inte att sova på magen, och jag tänkte inte ens på att prova lägga henne på sidan!
    Hon har en hoprullad filt framför sig och en tung fast kudde bakom sig, så att hon är kvar i rätt läge. Så fort hon hamnar på rygg vaknar hon.

• Skytten75

Vår dotter har aldrig riktigt gillat sova på rygg. Hon har sovit på sidan sedan hon var nyfödd. I början sov hon mellan oss tills hon blev 4 månader. Nu är hon 7 månader sover på mage i sin spjälsäng. Hon älskar det fast att jag ogillar det.

• allimacallimac

min son har sovit på sidan sen han var nyfödd.. (han e 3 veckor nu)
    lägger jag honom på rygg, så vänder han sig till sidan,...
    Han har aldrig vänt sig från sidan till mage.. men däremot från sida till rygg...

Älskar mina pågar
Svar på tråden Nyfödd & sova på SIDAN?