• Samira

Färgade linser - Hjälp!

Jag har länge använt vanliga linser, men eftersom det just nu är tillverkningsproblem på den lins jag använt så tänkte jag att jag skulle prova färgade linser emellanåt. Så jag beställde efter 2 månadspar freshlook colorblends, klarblå färg, min vanliga är blå/grå.
    Men nu till problemet, linsen är jättesvår att sätta in och pupillen blir hel-konstig. Men när jag väl fått linsen på plats så känns synfältet suddigt i sidorna liksom. Vrider jag på ögat eller blinkar så "glider" linsen på plats först en sekund efter. Detta känns grymt jobbigt! Eftersom jag inte klarar mig utan linser.
    Nån annan som också haft färgade linser som haft liknande problem i början? Går det över eller vänjer man sig?

• Svar på tråden Färgade linser - Hjälp!
  • emmye

Jag har färgade linser och jag har inte det problemet att det är suddig.

~*~Varje människas liv är som en saga som skrivs medan man lever~*~
  • hobnob

Har du beställt rätt baskurva då? Om den är fel sitter ju inte linsen bra, utan kan röra sig.

• hobnob

Sen ska man nog inte byta fabrikat på linsen utan att först kolla hos en optiker att man kan ha just det märket, för det kan ju skilja ganska mycket.
    Men det kanske är samma märke som du brukar ha, bara en annan färg...?

• Linda1976

Alla ögon trivs inte i alla linser. Det beror inte bara på vilken baskurva det är, även material, vattenhalt osv är olika. Experimentera inte med olika märken själv utan assistans av en optiker.

/L, optikerass.

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • 16aug

Color blends är en opak lins (målad på) som framför allt skall täcka ex om har bruna ögon o vill ha annan färg. Så dom kan uppfattas som suddigare eftersom pupillhålet är bestämd storlek . Men som sagt innan är det viktigt:
    Rätt sort till ditt öga med utprovning hos optiker som ser stl och sits.
    Har du fel sort/stl kan det skada ditt öga. Det går inte bara beställa en färgad lins hur som helst.
    Kom ihåg att du har bara 2 ögon och var rädd om dom. Missköter du ditt linsbärande kanske det slutar med skada eller att du aldrig kan ha linser igen.

Lycka till och kontakta leg optiker!!

Sen finns det ju så mkt snygga brillor nu för tiden!!

• 16aug

Ha ha LINDA1976.. då va vi här igen då.. yrkesskador..

• Linda1976

Ja, jag är verkligen skadad. Men jag har sett för mycket för att se på samma sätt på linser som på lösgodis

• Samira

Tack för svaren! Kanske va en aning dumt att pröva helt ny sort, men baskurvan stämmer iaf. Diametern är lite större bara..
    Men jag tror nog det blir att leta fram glasögonen nu och vänta tills air optics linserna finns att beställa igen

• Linda1976

Det lär dröja innan de finns igen

• Omorfia

Jag fick ett par av mina linser färgade en gång och hade också "problem" med att det blev suddigt i kanterna, men det är ju uppenbart varför eftersom man ska se ut genom ett "hål" i linsen där det inte finns någon färg.

• Playing the angel

De färgade linserna släpper oftast inte igenom lika mkt syre till ögat som vanliga gör. Sedan låter det som du köpt en opak lins (genomskinligt hål för pupillen) och de är inte särskilt trevliga att ha på sig och de ser dessutom inte naturliga ut på. De är dessutom till för dem som har bruna ögon.. Köp en helfärgad lins om du ska pröva igen är mitt tips

Si vis amari, ama.
  • Samira

Linda1976: I juni lär dom ska finnas igen?

• blivande fsk lärare

hej
    jag har oxå provat freshlook färgade linser, man ser ju helt galen ut, jättekonstiga var dom på mej iaf, nu har jag ett par andra som jag tyvärr inte kommer på vad dom heter... men dom är iaf kanonbra!

• blivande fsk lärare

Focus softcolors heter mina nu, och så har jag aqua blå om nu någon ville veta det...

• Linda1976
    Samira skrev 2007-04-02 15:24:04 följande:
    Linda1976: I juni lär dom ska finnas igen?
    Ja, det sägs så - men jag är tveksam. Jag tror det när jag ser det
Svar på tråden Färgade linser - Hjälp!