• Kottens mamman

Förslag på träd?

Hej
    Önskar förslag på träd alt buske att köpa. Vore kul med någon speciell eller annorlunda sort att sätta lite mer som prydnad på gården. Den behöver inte bli JÄTTE stor till växten.
    Har funderat på en pil eller japansk dvärglön. Äppel, körspär, pommon träd skulle vara kul att ha :)
    Kan tillägga att jag gillar att jobba i trädgården och att vi bor uppe mot Umeå till.
    Förslag, bilder och kommentarer mottages gärna :)

• Svar på tråden Förslag på träd?
  • 1malle

Jasmine buske/ träd....
    Doftar ljuvligt o är jättefina!

Jag har ALLT man kan önska och lite till
  • Kottens mamman

Ja det skulle vara kul med någons om är fin inte bara när allt annat i naturen är fin, om ni förstår hur jag menar.
    Finns det någon internetsida där man kan titta på olika sortiment? Eller måste man besöka en lokal plantgård?

• Rosa Helenae

Klarar sig möjligtvis trollhassel uppe hos er? Den är ju verkligen kontrast i trädgården!

• veera

Havtorn har vackert silverfärgade blad och om du har minst en pojke och en flicka(av havtornen alltså ) så kan busken bli full av vitaminrika oranga bär på hösten.
    Snöbollsbusken ser ganska så häftig ut på sommaren då den blommar med sina "snöbollar". Den har tyvärr ofta löss.
    Äppel, körsbär och plommon kan du gott ha även om du bor så långt norr. Jag bor ungefär mitt emot Umeå på den finska sidan och jag har massor av äppelträd.
    Blåbärsbuskarna har en vackert röd höstfärg.
    Rhododendron är ju underbar. Finns sorter som går utmärkt i norr.
    Det finns en hägg som har en vacker gulfärgad stam som framträder bäst på vintern.
    Mitt tips är att läsa trädgårdstidningar och att besöka plantskolor. Plantskolorna är faktiskt guld värda!

• veera

Min favorit i trädgården:

En uppstammad thuja som jag inte kunde motstå.

• ALJO

En apel, prydnads allar vanlig. Mitt favoritträd nr 1. Året om.

• VIXIE

Ullungrönn, jättevacker höstfärg . Sen ska det finnas magnolior som ska klara sig norröver.Håller med Veera ,Havtorn är jättevacker och nyttiga goda bär också.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden Förslag på träd?