xenaa, jag flög till Usa med min dotter när hon var drygt 2 månader och jag har sett mer eller mindre nyfödda på planet, men olika flygbolag har olika regler, samma med gravida.
Ang. infektionsrisken är det lite skillnad på att vara född i ett mer exotiskt land, vi föds ju med motståndskraft anpassad för det landet.
Men jag tror att det är mer psykologiska orsaker till att man kanske bör vänta, det tar tid att lära känna sitt barn och det beror ju mkt på hur barnet sover och om det t.ex. har kolik, det är ju lite svårt att veta innan.
Jag åkte till min dotters pappa i USA och vi bestämde det strax innan eftersom hon sov hela nätter mer el mindre från början och jag kände att jag orkade göra en långresa, med visst var det jobbigt och oroligt och hennes dygnsrytm blev ju helt fel.
Sen bodde jag ju med samma standard som hemma, vilket var avgörande för mig eftersom jag precis slutat amma och därför var beroende av vatten för ersättning vilket blev krångligt även i USA eftersom deras vatten inte är drickbart i kranen.
Man vet ju som sagt inte innan hur det kommer att funka, så om man som jag måste göra ersättning blir det ju väldigt krångligt.
Så maisan00, jag tycker det handlar mer om ansvar än att vara "mesig"....