• Fantaci

Boka resa till bebis i magen?!

Jag å sambon ska åka på resa till andra sidan jorden i december. Vi vill boka tidigt, nu, så vi får de billigaste biljetterna. Förhoppningsvis kommer vår bebis i oktober. Man kan ju inte boka biljett till nån som inte finns än! Hur gör man då med bijletter?

Ska vi boka och sen om bebisen kommer och mår bra bokar vi hennom då?

• Svar på tråden Boka resa till bebis i magen?!
  • Momsie

Ska du åka på semester med en sån liten, tänk om du går över tiden, då är ju bebisen bara 6 veckor??
    Jag har långflugit med min dotter när honvar 3 månader, men det var till USA till hennes pappa, jag skulle aldrig åka till ett varmt land om det nu är det ni ska, för jag gissar på Thailand men kan ju ha fel....förstår inte heller hur ni ska kunna boka till bebisen efteråt, har ni barn innan eller??

• 16aug

Skulle nog höra med resebolaget ordentligt att det är ok att avbeställa/boka om.
    Ska inte skrämma upp dig för det kommer nog gå utmärkt, men tänk på att de månaderna ni ska bort och fått barn är riktiga infektionsriskmånader och flyga jorden runt med en liten nyfödd låter lite väl drastiskt. Men om ni bara har försäkring om avbok/ombok så kan ni ju känna efter då.

Lycka till med allt.

• afrodite76

Jag vet inte riktigt hur det funkar men tänkte säga att det födds ju barn i alla länder och det funkar hur fint som helt oavsett om det är varmt eller ej - tänkte på det det andra säger om infektionskänslighet.

• maisan00

Säger också att ni absolut ska åka om ni vill det. Vissa människor är alldeles för mesiga, känns det okej med er att resa så tidigt så gör det. Barn finns det överallt och skulle man tänka på infektionerna skulle man inte gå till ICA ens.

• hotten

maisan00, nä i värsta rs tider skall man ej ens gå på ICA! i risningtider, det finns spädbarn som blir riktigt sjuka av RS å tom dör! om inte så illa så får väldigt många men av detta, tex förkylningsastma el dyl ( vilket förvisso ofta växer bort innom några år, men inte mindre oroande för det!)

• xenaa

hmm men för att ett späddbarn ska få resa ska de inte vara minst 3 mån gammalt?

~BF 16 Juni ~ - * är i v. 30* - det är en pöjke i magen
  • Momsie

xenaa, jag flög till Usa med min dotter när hon var drygt 2 månader och jag har sett mer eller mindre nyfödda på planet, men olika flygbolag har olika regler, samma med gravida.

Ang. infektionsrisken är det lite skillnad på att vara född i ett mer exotiskt land, vi föds ju med motståndskraft anpassad för det landet.
    Men jag tror att det är mer psykologiska orsaker till att man kanske bör vänta, det tar tid att lära känna sitt barn och det beror ju mkt på hur barnet sover och om det t.ex. har kolik, det är ju lite svårt att veta innan.

Jag åkte till min dotters pappa i USA och vi bestämde det strax innan eftersom hon sov hela nätter mer el mindre från början och jag kände att jag orkade göra en långresa, med visst var det jobbigt och oroligt och hennes dygnsrytm blev ju helt fel.
    Sen bodde jag ju med samma standard som hemma, vilket var avgörande för mig eftersom jag precis slutat amma och därför var beroende av vatten för ersättning vilket blev krångligt även i USA eftersom deras vatten inte är drickbart i kranen.

Man vet ju som sagt inte innan hur det kommer att funka, så om man som jag måste göra ersättning blir det ju väldigt krångligt.
    Så maisan00, jag tycker det handlar mer om ansvar än att vara "mesig"....

• Billabong

Varför ska det alltid börja tjafsas om helt ovidkommande saker när någon ställer en fråga? Tröttsamt!

TS; bry dig inte om olyckskorparna; kosta bara på dig ett fullgott avbokningsskydd (som kan användas utan att någon måste vara sjuk och kräva läkarintyg) så att ni får tillbaka pengarna om något händer.

Ska ni resa med charterbolag så tror jag inte det är några som helst problem för dem att skriva in namnet på barnet närmare inpå bokningen. Alternativt så får ni döpa ert barn till Robin/Kim eller liknande som funkar på båda könen (då är det knepigare om det visar sig vara tvillingar... ) Men kontakta resebolaget och hör vad de säger, kanske finns info på deras hemsida.

Om ni ska flyga charter så är det till att kontakta flygbolaget direkt. Tänk på att alla bolag har sina egna regler så ta inte för givet att ett bolags regler gäller ett annat.

Jag tror inte ni är de första som är i denna situation; det är väldigt sannolikt att du hittar svaret i en tidigare tråd genom sökfunktionen här i forumet...
    http://www.familjeliv.se/Forum/search.php

Trevlig resa!
    - och glöm inte att skriva in svaret här för att hjälpa andra som kommer efter dig!

• Grodmamma

Vi bokade en charterresa innan sonen var född. De tog hans beräknade födelsedatum så länge och sen fick vi ändra det när vi visste. Tror inte att de brukar ta namn på spädisar, vi har i allfall inte uppgett det nån gång. Kanske på reguljärflyg att det är annorlunda förstås...

Svar på tråden Boka resa till bebis i magen?!