• sheeba

Har börjat få så ont i knäna.

Jag har ju en övervikt och jag vet att den tär på lederna och speciellt på knäna.
    Jag har börjat med att gå ca 2 timmar /dag 1 timme på fm 1 timme em.
    Har sedan en tid haft jätte ont i mitt vänstra knä precis ovanför knäskålen där benet böjer sig, Jag kan inte ha det börjt för då spränger det så otroligt idet ja i hela benet.
    Det blir såklart värre om jag har gått mycket eller länge.
    Nu börjar dte komma på höger knä också. Jag måste ju röra på mig jag försöker gå ner i vikt och sålänge jag har detta med knäna som känne rjag att jag inte kan ta i eller vad man ska säga. Vissa kvällar får jag så ont så jag bara skriker rätt ut.

Så frågan är är det bara så för övervikten eller kan det vara en inflammation mellan diskarna eller liknade? För det blir bara värre när jag rör mig elelr har benet i vinkel.

Ja jag vet att ni inte kan svara och jag borde söka läkare men det gör jag nästan abra om jag knaptt lever då jag inte gillar dem precis.

Det finns ingen bättre mamma än mig till mina barn, precis som du är till dina!
  • Svar på tråden Har börjat få så ont i knäna.
  • paddan83

Jag tycker att du skall ta kontakt med din husläkare och få en remiss till en ortoped.
    OM dem inte hittar nått fel så kan dem spruta in kortion i knät om du ahr fått en inflamamtionn som inte vill ge med sig, alternativt börja med att ge dig något inflammationshämmande,.

23 april får jag veta vilken typ av reumatism jag har
  • Anonym

Du kanske kör på för hårt, med tanke på din övervikt? Kanske värt att testa simning som är lite mildare med lederna?
    Har haft samma problem. Fick vila och sen ta det mer försiktigt.

• Lillflickan

Hejsan. Jag har ett liknande problem. Spelade ingen roll vilken vikt jag hade utan det var så ändå.
    Jag fick diagnosen chondromalaci patella.
    Det går inte att bota helt, men man kan använda sig av sjukgymnastik, motion mm för att slippa smärtan.

Jag får ont över och under knäskålen, först bara när jag böjer benet med vikt på (sätta sig på huk, gå i trappor), sen börjar det göra ont när jag har benet stilla för länge... sover, åker bil mm. Sen har jag även perioder när det gör ont hela tiden.

Jag ska ändå råda dig att gå till läkaren, för tänk om det är nåt som du skadar om du rör på dig eller tvärtom.

Lycka till.

♥ Mamma till Storebror, Gullan, Bischen & Gnutten ♥
  • Elsans

Jag fick jätteont i båda knäna när jag började jobba, jag jobbar som sjuksköterska och sitter typ aldrig still. Det som hjälpte mig var stödstrumpor, har du provat det? (japp, man ser ut som en tant i dem..)

• sheeba

När jag var normalviktig hade jag också problem med knäna jag gick och dansade innan men fick sluta med det då jag fick för ont.
    Så jag har mer elelr mindre haft ont hela tiden, men det är först nu som det värker dagligen, det liksom pirrar i knäet och det känns svullet precis där man böjer fast det inte ser svullet ut. har även börjat få ont i lederna i fingrarna/knogarna så jag kanppt kan öppna en flaska med kork elelr få upp napparna på flaskorna.

Ja att bara sätta sig på huk och resa sig igen gör så ont så jag tror jag ska dö, dessutom så smäller det till i knäna varje gång.

Lillflickan skrev 2007-04-01 20:15:30 följande:
    Hejsan. Jag har ett liknande problem. Spelade ingen roll vilken vikt jag hade utan det var så ändå.Jag fick diagnosen chondromalaci patella. Det går inte att bota helt, men man kan använda sig av sjukgymnastik, motion mm för att slippa smärtan. Jag får ont över och under knäskålen, först bara när jag böjer benet med vikt på (sätta sig på huk, gå i trappor), sen börjar det göra ont när jag har benet stilla för länge... sover, åker bil mm. Sen har jag även perioder när det gör ont hela tiden. Jag ska ändå råda dig att gå till läkaren, för tänk om det är nåt som du skadar om du rör på dig eller tvärtom. Lycka till. ♥ Mamma till Storebror, Gullan, Bischen & Gnutten ♥
    Har du alltid haft problem/ont? Hade du ont någon annan stans med eller det sitter bara i knänna?
  • Lillflickan

Det sitter på insidan av knäna. Går inte att peta på det så det gör ont (konstigt sätt att säga men så är det).

Jag har haft ont ibland i axlarna, eller någonstans där i närheten. Likadan smärta.

Jag har inte alltid haft ont, började bara huxflux en dag. Trodde det var nån sträckning först då det började i ena knäet, men det var det ju inte.

När du säger att du har ont i lederna i händerna låter det ju lite som reumatism.
    Du borde verkligen gå till läkaren.

• Raggar Petra

Kör inte för hårt vila lite också gå 2-3 dar iveckan det ger resultat men är du orolig gå till en läkare jag får också ont om jag går för mycket.Medel motion är bäst.
    Men du är jätte duktig forsätt med promenader men inte varje dag.
    Lycka till från en till som kämpar.

• sheeba

Jag måste komma ut varje dag då vi har hund men det blir inte så långar runder nu längre då.
    Ja jag får nog söka för det se vad de säger. Men det känns som om de bara säger gå ner i vikt så kan jag hälpa dig och de kommer tro det bara är därför.
    Men jag ska göra ett försök.

Lycka till själv

• Lillflickan

Jag var höggravid när jag sökte hjälp och läkaren sa att mitt tillstånd inte berodde på övervikt av något slag.
    Självklart så finns det knäproblem som orsakas av övervikt, men likaså tvärtom.

• Rymdmamma

det är väldigt vanligt detta att du får först ont i ena knäet och sedan det andra.. det beror på att du när du får ont börjar belasta på den andra sidan mer..

du behöver gå på diet direkt så du minskar din vikt.. även några kilon kan göra en positiv skillnad på knäna..

även träffa kanske sjukgymnast, läkare och få tips om hur du kan stärka knän o så.. simning är en bra träningsform.

du kan även kyla knäet varje kväll genom att ha ispacke som du lindar in i handduk lägger under knäet när du ligger i sängen tex... på kvällen.. ha ca. 20 min ... sedan när du tar bort ska du inte gå på 20 min till iaf.. så bra om man kan sitta lugnt o kyla knäet medan man tex. ser på tv lr nått..

somna aldrig med is under benet.. och tänk på att inte ha is direkt mot benet du kan få köldskador...lr hm.. det är inte bra iaf.

om du belastat snett kan du fått lederna att bli lite sneda, eller så kan det komma från ryggen. tex. ortoped eller tex. kiropraktorbesök kan även det hjälpa då de kan rätta till om något är lite snett..

lycka till!

• Rymdmamma

kylan tar bort svullnaden alltså och en del av smärtan kommer gå över! det hjälper även kroppen att "hela" sig själv..

du kan kombinera med liniment på anslutande muskler mot knäet är säkert också i kramp om du testat massera på dem.. brukar bli hårda och värka/göra ont.. så smörj med liniment där tex. tigerbalsam lr annat..

• Rymdmamma

jo en sak till! du kan ju använda kanske såna där stödgrejjer (blå) för knäna som man köper på sportaffärer.. ger ju mer stöd till knäna?

Svar på tråden Har börjat få så ont i knäna.