• Lilith74

!!! Vår katt har just bitit av sin egen svans!!!???

Vi har en fyraårig honkatt som vi övertog när hon var 2. Eftersom hon inte är helt rumsren är hon mest ute, men i hallen har vi alltid ett fönster på glänt så hon sover i en gammal barnvagn där. Hon får mat därinne också.
    Nu kom jag ut i hallen och på ett fönsterbräde låg något som jag trodde var en ekorrsvans. "Jäkla katt som fångar ekorrar" tänkte jag och jag och maken bar ut svansen. Då såg vi att den var svart- och vitrandig, som vår katts egen svans. Samma ögonblick kom katten strosande och cirka 3/5 av hennes svans är borta!
    Svansen är avbiten eller avsliten, man kan se bitmärken på en sena som sticker ut i svansdelen.
    Vad är detta? Vad kan ha hänt? Biter katter av sina egna svansar?
    Har hon fastnat eller blivit jagad och fårr svansen avsliten eller avbiten? Varför har hon då fått med sig svansen in?
    Vi ringde en veterinär som sade att den bästa läkningen får hon om hon får vara ifred och själv tvätta svansstumpen.
    Jag kan inte avgöra om hon har ont, hon verkar rätt cool och tömde sin mjölkskål och gick och lade sig i vagnen.
    Har någon varit med om något liknande detta?
    Jag kan inte fatta vad som hänt, om hon inte bitit av den själv och då är hon väl galen - eller?

• Svar på tråden !!! Vår katt har just bitit av sin egen svans!!!???
  • Minikatt

Knepigt! Jag har då aldrig hört talas om katter som biter av sin egen svans! Den kanske hamnade i slagsmål och fick svansen avbiten och sen ville kissen "städa" efter sig (dom är ju så renliga) att den tog med sig svansen. Men nä! Det låter snurrigt värre!

Hade inte veterinären nån teori?

• JeckaH

Är det ett aprilskämt? Har aldrig hört talats om något liknande.

• Lilith74

Nej. "oj vad lustigt" sade han. Hehe, visst, jättekul

• Lilith74

Nej det är inget aprilskämt, tyvärr.

• Prinsessan Zelda

det kan ju varit så att den fastnat eller blivit nästan helt avsliten av nån orsak. och att er katt bet av den helt senare för att lääka sig själv.

bli biten: www.monstersgame.se/&vid=21051681
  • Minikatt

Ah, vilken dum veterinär! Jättelustigt liksom

Jag tror iaf inte att katten själv har bitit av sin egen svans. Isåfall om den fastnat nånstans och bet av den för att komma loss. Eller att den helt enkelt gick av när katten försökte komma loss.

Så länge katten inte verkar må dåligt så kanske ni bara kan acceptera att det var ett knepigt fenomen och vara glada att katten trots allt mår bra

• JeckaH

Stackars kisse då! Bra att du har varit hos vetrinären dock. Kissen har väl varit i slagsmål och inte känt sig hel utan att få med sig svansen hem.

• Lilith74

Vi har inte varit hos veterinären, detta är söndagskväll. Vi ringde en veterinär som vi känner.
    Jag tycker att det är så konstigt. Det måste ha gjort så fruktansvärt ont. Ändå har vi varit i trädgården hela dagen men inte hört katten skrika.

• ming

Usch vad äckligt!
    Men jag har aldrig hört talas om en katt som har bitit av sin egen svans, tror inte heller att det var någon annan katt, men däremot kan det ju ha varit en hund eller något annat större djur eller så kan hon ha klämt av den i någon dörr eller något.
    Stackaren, det måste ha gjort jätteont.

• katten

ja tror att den har blivit biden av nåt djur i svanse eller fastnat nånstans som de andra sagt och helt enkelt tagit med sig svansen hem kanske för att visa er eller liknande men ja tror att om katten mår bra o äter o inte såret blir infekterat o inte är skum på nåt sätt så tror ja inte de är nån fara med den men de hade kanske varit bra o få ett andra vererinär utlåtande bara för säkerhets skull.

Svar på tråden !!! Vår katt har just bitit av sin egen svans!!!???