!!! Vår katt har just bitit av sin egen svans!!!???
Vi har en fyraårig honkatt som vi övertog när hon var 2. Eftersom hon inte är helt rumsren är hon mest ute, men i hallen har vi alltid ett fönster på glänt så hon sover i en gammal barnvagn där. Hon får mat därinne också.
Nu kom jag ut i hallen och på ett fönsterbräde låg något som jag trodde var en ekorrsvans. "Jäkla katt som fångar ekorrar" tänkte jag och jag och maken bar ut svansen. Då såg vi att den var svart- och vitrandig, som vår katts egen svans. Samma ögonblick kom katten strosande och cirka 3/5 av hennes svans är borta!
Svansen är avbiten eller avsliten, man kan se bitmärken på en sena som sticker ut i svansdelen.
Vad är detta? Vad kan ha hänt? Biter katter av sina egna svansar?
Har hon fastnat eller blivit jagad och fårr svansen avsliten eller avbiten? Varför har hon då fått med sig svansen in?
Vi ringde en veterinär som sade att den bästa läkningen får hon om hon får vara ifred och själv tvätta svansstumpen.
Jag kan inte avgöra om hon har ont, hon verkar rätt cool och tömde sin mjölkskål och gick och lade sig i vagnen.
Har någon varit med om något liknande detta?
Jag kan inte fatta vad som hänt, om hon inte bitit av den själv och då är hon väl galen - eller?