• Leilani

kylarelement??

Finns det ett annat ord/benämning för kylarelement?
    Isåfall vad?
    Letar mig blå men hittar inga synonymer. Bilverkstan säger att kylarelementet behöver bytas men när jag söker reservdelar på nätet så verkar det inte kallas så...
    HJÄLP!!!

• Svar på tråden kylarelement??
  • nassepånken

kylare? det är ju elementet som är själva kylaren så jag tror att det kan kallas just det.

• Leilani

Tack för svaret men kylaren är redan bytt. Det här gäller kylarelementet.
    Kylarvätska har läckt in på golvet vid passagerarsätet så det rör sig tydligen om nåt element som sitter mer inåt kupén om jag har fattat rätt....
    Vad kan menas? Nån termostat eller?
    *helt lost*
    Måste hitta en begagnad för de är tydligen svindyra....

• K J N

Det är nog en värmekammare man tänker på.

Den tar hand o lite kylarvätska som används till att värma bilkupén med för att ge komfort åt de åkande.

Iom att vätskan åker in o ut mellan värme o kyla så brukar värmekammare rosta sönder då o då varpå det rinner vatten inuti bilen, vanligtvis vid fötterna på passagerarsidan.

På många bilar så sitter värmekammare dumt till o blir därför dyra att byta igenom tidsåtgången, själva kamrarna brukar inte vara våldsamt dyra men det kan säkert skilja en del ifrån fabrikat till fabrikat på bilen.

Läckande värmekammare är luriga eftersom de flesta moderna bilar har mycket elektronik i instrumentbrädorna och hamnar det vatten där så kan följdskadorna bli dyra.

• nassepånken

alltså luftvärmaren som sitter vid luftintaget inne i kupén? ja det heter ju något det också, kan inte minnas vad...

• Leilani

hmmm, nu klarnade det lite...
    Ska kolla efter värmekammare då. Får ringa runt lite imorgon men man vill ju inte framstå som ett våp....

• K J N

Vad är det för fabrikat och modell på din bil...?

Har du sökt hos Bildelsbasen..?

• Leilani

KJN,
    det var på bildelsbasen jag har suttit halva natten men där finns varken kammare eller element.

• K J N

Ja, det är en sådan - på sätt o vis.

Den på bilden är till en Folkvagn, en så kallad "bubbla" - idag en veteranbil.

Dessa bilar hade luftkylda motorer och inte vätskekylda motorer som dagens bilar.

Din grunka ser inte alls ut så men den fyller samma funktion.

Risken finns att en värmekammare kan vara svår att hitta begagnad då den som sagt är bökig att ta ur samtidigt som den är måttligt efterfrågad och ekonomiskt sett vanligtvis inte så dyr.

Alltså inget som en skrotbilsfirma direkt tjänar på att ta ur o lägga på hyllan som en salubar del.

Många begagnade kammare är ju också rostiga så jag hade nog försökt söka efter en ny istället.

Det är ju dumt att hitta en halvbra, betala en massa pengar för att få dit den o sedan kanske den går sönder snart igen.

Jag gillar annars Toyota men de har tyvärr ofta rätt dyra reservdelar o de är rätt så trånga att meka med vilket är tidskrävande, alltså dyrt på en verkstad.

Har du kollat med Meknomen och liknande ifall det finns kammare till modellen som inte är original (=billigare) men ändå passande för din bil..?

• Leilani

En ny är inte att tänka på, det skulle kosta ca 5-6000:- med montering sa verkstan och det är ju mer än bilen är värd....
    Men Mekonomen har jag faktiskt inte sökt hos konstigt nog, tack för tipset!
    Men faktum är att nu när jag surfade runt så såg jag nån som påstod att man kan klara sig utan kammare:
    www.silverminken.se/vwmarknaden/forum/index.php
    Vet inte om man vågar chansa, jag kan ju inte ha en massa vatten som läcker in...
    Tack iallafall för att du tog dig tid att svara på det här.
    Over and out.

• Leilani

På Mekonomen fanns nåt som heter el-kylfläkt för 700:-.
    Undrar om det är en sån...
    Nä, nu måste jag ge upp annars orkar jag inte jobba imorrn...

• K J N

Du kan klara dej utan kammare om bilen är luftkyld (gamla Volkswagen), det enda som händer är att det blir kallt.

Iofs ingen jättestor skillnad då luftkylda bilar i allmänhet har rätt usel värme.

Du har dock en kammare o måste fixa den så att den inte fortsätter att dumpa kylarvatten inne i din bilkupé o kanske också inuti din instrumentbräda.

El-kylfläkten är en annan grej, den går in elektriskt och hjälper motorkylaren att kyla om det är riktigt jättevarmt och motorn riskerar att överhettas, exempelvis i en lång bilkö på sommaren under en stekhet dag.

• Leilani

JIPPI!!! Nu har jag hittat en begagnad på en reservdelsfirma!!
    500:- kostar den och med montering får jag ner det ursprungliga priset från 5-6000:- till ca 2000:-!!!

• K J N

Grattis !

Kul o höra att det fixade sig, trägen vinner...

Svar på tråden kylarelement??