• ScreamJP

bekostar landstinget syskonförsök i norr-/västerbotten?

Hejsan!
    Min lillkille som precis fyllt 1 år kom till efter IVF och eftersom vi var oförklarigt barnlösa i 4,5 år börjar man ju fundera på det här med syskon. Vi har några ägg i frysen men om de inte skulle klara upptiningen..?
    Vad jag undrar är om landstingen överhuvud taget bekostar syskonförsök? Jag har läst att man jobbat bort de köer som tidigare funnits till IVF i västerbotten men är man diskvalificerad från att ställa sig i kö när att man redan har ett barn även om det kommit till via ivf?

• Svar på tråden bekostar landstinget syskonförsök i norr-/västerbotten?
  • Bispan

Eftersom ni har barn är ni inte längre barnlösa och då bekostar inte landstinget IVF. Däremot bör ni vara välkomna att göra syskonförsök men att då betala för dem.

Ring och kolla hur det ligger till.

• 20052010

jag har inte hört något landsting som bekostar ivf för syskon.

• ScreamJP

ok, förstod nästan att det var så Tack för era svar

• Babe

Ja,tyvärr är det så...
    Men har ni kvar ägg (som vi...) i frys får vi använda dem och betala 7000kr/FET (Umeå).
    Vi ska ev. göra FET till hösten, dottern längtar efter syskon... *flin*

• Babe

Ja, köerna har kortats ner från en kö-tid på över 6år!!!! Men det innebär att de även minskat på antalet behandlingar för varje enskillt barnlöst par från 2 försök till 1 försök/par.
    Syskonförsök får man bekosta själv,som sagt.
    Ringer du till din klinik så får du info om hur ni kan komma igång. Var har ni gjort era tidigare försök?
    Lycka till!
    Babe

• ScreamJP

Jo, vi har några ägg i frysen så vi hoppas på dom i första hand Man är lite kontrollfreak bara och det funkar ju inte riktigt i den här branschen...
    Vi gjorde också vårt ivf på umeåkliniken, hade sån tur att det tog sig på första försöket. Är väl inte riktigt framme vid att starta upp syskonförsök ännu, men tankarna finns ju där

Svar på tråden bekostar landstinget syskonförsök i norr-/västerbotten?