• miniGrynet

Avlopp till sommarhus? Septiktank?

Ja, nu håller vi på och kollar sommarhus!

Men, det vi har hittat o verkligen gillar, har inget avlopp, bara sånt som går ut i diket.

Nu funderar jag på att vi skulle vilja ha tvättmaskin därute, om vi ska vara där några veckor i sträck med en dotter som det går åt lite ombyten till så skulle det vara bra om man kan tvätta, och då känns det smidigare med en liten tvättmaskin istället för handtvätt.

Är det någon som vet hur mkt det kan kosta att sätta ner en septik-tank (tror jag det heter...)?
    Och om det är svårt?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Avlopp till sommarhus? Septiktank?
  • mammacatta

Tror inte att du kopplar den till septitanken, du gör ett sånt "avrinningshål" i marken där det självrenar.

Det finns bra bilder på nätet, men det ska vara ett hål (djupt) sen ska det vara grus i varierande storlek till överska lagret som är makadam mer eller mindre. *ungefär*

Septitanken fyller man ändå med toa-avloppet, skulle du hä ner tvättvattnet åxå så skulle du måsta tömma den flera gånger om år!

• miniGrynet

Ok, så en septiktank är bara till toaletten?

Kan man alltså släppa ut tvätt-vatten i naturen, genom nån slags renings-grej?
    För jag vill inte släppa ut en massa dåligt vatten med kemikalier och annat i, bara för att vi ska kunna tvätta kläder, känns så onödigt.

Jag kan absolut ingenting om detta, så det är därför jag frågar lite "underligt"!

• Carisma95

Hej TS:

Ja, septic tanken (sluten tank) är bara för toaletten.
    För BDT vatten (disk, tvätt m.m.) brukar man t.ex. ha en infiltrationsbädd där vattnet renas genom att filtreras i marken.

Men (viktigt!) kolla med den kommunen vad som gäller. Många miljökontor har olika regler/krav på vilket avlopp man måste/får ha.

Be true to yourself and you will never fall...
  • Butterscotch

Vi har precis installerat en tvåkammarbrunn (för vanligt avloppsvatten, tvätt etc) och en sluten tank (för toaletten). Har inte fått räkningen än men vår byggkille hävdar att det kommer att kosta ca 70.000 för allt, både arbete och material.

• miniGrynet

Ok, tack för svaren!

Ska vi kolla upp detta då!

Svar på tråden Avlopp till sommarhus? Septiktank?