• Sockerkakan

Tömma brösten?

Undrar så hur man vet att brösten är tömda? Är nämligen lite nervös för mjölkstockning då jag var lite öm i ena bröstet igår och dessutom hade 38,5 i temp. Kände dock inga knölar i bröstet utan bara ömhet.
    Kan man amma till bebben är nöjd sedan pumpa ut tills det är tömt eller hur gör ni?

• Svar på tråden Tömma brösten?
  • Mammanseko

Brösten är aldrig tomma hos en kvinna som ammar. Det bildas heal tiden ny mjölk och juh oftare man ammar/pumpar desot mer mjölk bildas det.

• Laisen80

Puff...undrar samma sak..

• starless

Det är precis som IssaPissa säger, ett bröst blir aldrig helt tomt. Med att "tömma bröstet" menas att man ammar tills den fetaste mjölken rinner till.
    Ett bra sätt att "tömma" bröstet är följande.

Amma ur ena bröstet, när barnet visar tecken på att pausa, ta upp det och rapa det, sen fortsätt amma samma bröst igen.
    Först om barnet börjar bli rastlöst eller visar att det behöver ytterligare mer mjölk byter du bröst.

• allimacallimac

Jag har hört att man ska göra så,..... Men om ja ammar på samma bröst så e d andra helt SPRÄNG fullt juh... (jag har JÄÄÄÄÄTTE mycket mjölk)

Älskar mina pågar
  • starless

Jo det kan vara så från början när mjölkproduktionen inte ställt in sig riktigt. Prova att handmjölka ut det andra bröstet så pass att det inte spänner om bebisen nöjer sig med bara ett under en amning förstås.

• Creep

Min BVC sköterska har sagt att jag ska amma 2 timmar på samm bröst för att förhindra mjölkstockning. Inte 2 timmar i sträck då, men inte byte bröst om han vill äta igen inom 2 timmar.

Svar på tråden Tömma brösten?