• Nessa

Tips kring dop önskas!

Hej på er!
    Om tre veckor ska lilltjejen döpas och jag börjar känna mig lite stressad. Har av olika anledningar inte kunnat planera dopet längre i förväg så nu har vi inte så mycket tid på oss.
    Vill ha massor av tips och idéer!!! Inbjudningskort? Mat att bjuda på? Något speciellet att ta med i kyrkan? Snälla ni-hjälp mig med lite tips

Kram!

• Svar på tråden Tips kring dop önskas!
  • Villebusen

vi hade smörgåstårta till "mat"... och den gjorde vi själva.. en sak jag hörde var att de som skulle gå på dopet fick ta med ett kort på sig själva så föräldrana kunde visa barnet när det blev äldre vilka som var med...
    inbjudningskortet gjorde vi själva..

• sagogryn

Vi kommer att ha ett väldigt enkelt dop. Cermonin i kyrkan och så fika i en kvarterslokal Jag bakar och gör tårta själv. Kommer att köpa en stor bukett blommor och klippa ihop till små som jag ställer på borden. Inbjudninskorten håller jag på med, viker kuvert själv och lägger i en lapp som jag gjort på datorn. Har skrivit den så att det är som om sonen hade skrivit inbjudan. Men om man ska ha med något till kyrkan det vet jag inte. Bra fråga faktiskt! Någon som vet?

• Meli

Vi hade smörgåstårta och en jättefin tårta med en bebis och hans namn och dopdatum på till efterrätt. Upptäckte att det inte existerar något fint pynt för dop i Sverige, men jag fick lite danskt pynt, små storkar och gulliga tändsticksaskar av en kompis. Och sen hittade jag ljusblå servetter med nappar på.
    Inbjudnignskort och tackkort köpte jag på Gallerix.
    Det är nog inget som ska med till kyrkan, förutom dopklänning, och det vanliga man brukar ha i skötväskan.
    Kram och lycka till

• Nessa

Tack för tipsen! Jättebra med lite fler ideér Vet ni om man brukar få var med och bestämma hur själva dopet ska utformas tex. psalmer eller textläsning?

• MalinI

Nessa.
    Man brukar få välja psalmer själv. Du brukar kunna få utforma det lite som du själv vill om det bara är ett barn som döps samtidigt. När Nelly döptes i helgen var det två barn som döptes samtidigt, då var man ju tvungen att anpassa sig lite efter den andra familjen. Men jag fick bägge mina psalmer jag hade valt.

Lycka till.

• FamiljenTörnros

Vi gjorde pajer; kyckling och köttfärs kvällen innan. Till det sallad och småbaguetter, sådana där halvfärdiga man bara sätter in i ugnen i 10min så verkar de vara helt nybakta. Sen blev det kaffe och marängtårta efteråt. Kändes precis lagom. För att pynta fint kan man köpa pappersdukar, vi hade lila och prydde med guldstjärnor man kan köpa i ask på IKEA. Sen köpte vi lila värmeljushållare där också för 10kr styck och det blev jättefint!Lycka till!Kram

• Lissen

Nessa,
    min dotter döptes förra helgen. Efter dopet så bjöd vi på en tårtbuffé med flera olika sorters goda kakor och bakelser. Vi hade beställt en jättetårta med rosa marsipan och en stor bild av min dotter, det vart urläckert fast gästerna vågade knappt skära i bilden...
    För övrigt hade jag dukat med vita linnedukar och dekorerat med klotljus, tulpaner i små låga buketter och höga dessertskålar med godis. Allting gick i rosa, även godisarna.
    På buffébordet hade vi hängt en nallegirlang och sen dekorerat med höga ljus och små bebisfigurer. Hade servettter med dopmotiv som jag hade rullat lätt och knutit fast med små rosa satinband. Det kanske låter som det är för mycket rosa, men det blev jättefint och vi fick mycket beröm.
    Vi hade också på Astrid Lindgren musik i bakgrunden.
    Lycka till!
    Lissen

Svar på tråden Tips kring dop önskas!