• Truffles

Träparkett eller laminat?

Funderar lite på golvet i det blivande huset. Det är så många tankar som poppar upp hela tiden och mestadels på arbetstid...

Laminat ska ju vara mer hållbart och billigare men är det stor skillnad useendemässigt?

Vad föredrar/har du och varför?

• Svar på tråden Träparkett eller laminat?
  • Jiie

Vi har laminat i hallen, sovrummet, gästrummet o i köket, i vardagsrummet låg parkett sen tidigare!
    Vi är sååå nöjda! Det blev väldigt snyggt!

• Pikku Enkeli

Parkett är bra på det sättet att man kan slipa det några gånger i framtiden, laminat måste bytas. Vi har både parkett och laminat, beroende på rum. Ska lägga om sovrummet någon gång troligen, och då blir det troligen antingen massivt trägolv eller parkett.

Varför ska laminat vara mer hållbart än parkett menar du?

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Truffles

Tycker att många i bekantskapskretsen väljer laminat för att det ska vara hårdare och tåligare för både rivstartande hundar och barn som tappar/slår saker i golvet. Men det kanske inte stämmer?

• Pikku Enkeli

*trög* Ja, laminat är nog mer hållbart, tänkte på fanér.

• tulpan

Har just bytt golv i hela mitt hus och har lagt in laminat i alla rum, just för att jag har rivstartande hundar och barn som tappar grejer.
    ett bra laminat golv håller mot allt. och man kan byta ut det när man tröttnar.
    ett parkettgolv går ju att slippa men max två ggr, (sa min handlare iaf) och hur snyggt är det med ett reppigt hackit golv innan man har slippat det?

• Pikku Enkeli

tulpan:
    Det där med antal slipningar är lite olika beroende på parkettgolvet.

tulpan skrev 2007-04-02 10:40:54 följande:
    och hur snyggt är det med ett reppigt hackit golv innan man har slippat det?
    Hur snyggt är det med trägolv som inte ens är trä då?
  • Truffles

En följdfråga då. Vad fungerar bäst ihop med golvvärme? Är det någon skillnad?

• tulpan

ja jag vet inte, jag litar på min golvhandlare, han har ju varit i branchen längre än vad jag har levt.

Det finns väldigt snygga laminatgolv, jag skäms iaf inte att jag har snygga fusk trägolv

• Miss Lau

Här hemma har vi både laminat och parkett. Parketten kanske är något snyggare men å andra sidan var den väldigt mycket dyrare. Laminat är hållbarare men går å andra sidan inte att slipa om.

• sis02

Vi har precis renoverat klart de två yngstas rum och där satte vi laminat golv. Men den verkar vara dålig kvalité, syns redan repor i den på nåt ställe.

Nina 33 mamma till Sandra 10, Isabelle 6 och Simon 4 år, sambo med Mats 31
Svar på tråden Träparkett eller laminat?