• Anna K D

Alvedon för 3-månaders vaccination!

Hej!
    Ska vaccinera min lille 3-månaders plutt imorgon.
    Har hört att de kan få lite feber och bli lite extra gnälliga och att man då kan ge dem alvedon.
    Så min fråga är då ska jag ge stolpiller eller flytande vätska. Vilket är mest effektivast.
    Och när ska jag ge honom det. Innan vaccinationen eller efter eller när jag märker att han behöver det??
    Nån som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Alvedon för 3-månaders vaccination!
  • marie1973

Ska tillägga att du inte behöver ge innan, Du märker om han blir lite kinkigare än vanligt under kvällen, då kan man ge. Detta brukar dem på BVC informera om när de ger sprutan.

• Alexandra84

Jag skulle rekomendera stolpiller.
    Men vänta med att ge, vissa barn märker man inget på att dom har vaccinerat sig.
    Ser du sen symtom så kan du ge en alvedon/panodil, det tar bara ca 15minuter för den att ge verkan.

• Helena77

Det spelar ingen roll vilket du ger men när dom är så små är nog supp enklast.
    Du ska inte ge honom alvedon innan utan symtomen som feber/ont kommer några timmar senare om det kommer och då ger du isåfall alvedon.

• millan1977

Stolpiller är absolut lättast! Vår son kräktes nämligen upp den flytande.

OM du ska ge, så givetvis efter vaccinationen OM han får feber, det är inte alls säkert!
    Även om han får feber så kanske det inte är så mycket att det behövs...

• tjej1979

På vårt BVC rekommenderar de att ge förebyggande faktiskt, men har inte hört det någon annanstans. Jag hade flytande och tyckte det var jättesvårt att få i henne, så ska köpa hem stolpiller nu också. Då vet man att det får i sig all medicin....

• TeeTee

Min bvc sköterska rekommenderade flytande alvedon om han skulle få ont i sticket efter vaccinationen. Det fick han, men han skrek så mycket att han inte kunde svälja alvedonen och då var det jättesvårt att veta hur mycket han hade fått i sig och hur mycket han spottade ut igen. Dessutom smakade den illa, så jag kommer nog ladda med stolpiller inför 5 månaders vaccinationen.

• Anna K D

Tack för så snabba svar!!!
    Det e så bra med familjeliv.
    Alltod någon som vet och har svar!!!

• sasju

Jenna fick feber på kvällen när vi vaccinerat, jag gav flytande o det gick jättebra  

Svar på tråden Alvedon för 3-månaders vaccination!