• Wiken

Smittar lunginflammation?

Har en nyfödd på 2 veckor och imorgon kommer min pappa hit som har lunginflammtion. Börjar med penicillin idag. Smittar detta till bebisen tror ni?

• Svar på tråden Smittar lunginflammation?
  • innana

Är det penicillin är det bakterier och kan följaktligen smitta. Är det mycoplasma är det VÄLDIGT smittsamt!! Kan inte morfar hålla sig hemma till efter ett par dagar in på penicillinkuren?

• ior74

Jag är inte jättekunnig i ämnet, men jag tror inte att själva lunginflammationen smittar utan kanske den förkylning han har som har orsakat den.
    Efter 2-3 dagar med pencilin så smittar man inte längre.

• AnneSophie

Sjukdomen orsakas oftast av bakterier. En bakterie som kallas pneumokocker orsakar mer än hälften av alla lunginflammationer. Även virus kan ge upphov till lunginflammation, framför allt hos små barn. Sjukdomen kan också orsakas av andra mikroorganismer eller inandning av kemiska ämnen. Sjukdomen påverkar lungans innersta delar, de små luftfyllda blåsorna som kallas alveoler.

Lunginflammation smittar oftast genom att du andas in virus eller bakterier. Du kan också smittas genom att få bakterier eller virus på händerna som sedan kommer in i kroppen via mun, näsa eller ögon.

Små barn och gamla människor drabbas mest av lunginflammation. Det beror på att immunförsvaret hos ett litet barn inte är färdigutvecklat, medan sjukdomar och åldrande försvagar immunförsvaret hos äldre människor.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3286

Akut blodbrist i Sverige. Ge blod och rädda liv: www.geblod.nu
  • nelly 1

Förra året hade jag lunginflamation och det fick jag av min sons streptokoker så antar att det kan smitta från båda håll men som sagt vet inte.
    Ring till sjukvårdsrådgivningen och rådgör med dom om du känner dig osäker

• Wiken

Morfar bor 45 mil bort och det är bestämt sedan länge att de ska komma imorgon, men självklart så kan han vänta.
    Tack för svaren.

• Svärdlilja

Skulle jag vara som du så skulle jag vänta med morfars besök. Lunginflammation smittar definitivt!
    När vi skulle döpa vår dotter skulle en av faddrarnas sambo sova hos oss. Det misstänktes att han hade lunginflammation, men han hade ätit antibiotika i tre dygn. Jag ringde infektionsmottagningne både i Uppsala och Kronoberg. båda ställena tyckte definitivt att sambon skulle stanna hemma och ionte träffa dotter. Hon var då fyra månader, så två veckors bebis bör nog vara utan den risken. Så skulle i alla fall jag resonera. Sedan är det ju självklart upp till var och en.

• SaramedM

Jag hade ändå väntat!
    Smittan bakom smittar helt klart, inte värt risken. För en två veckors kan det bli rätt illa

• Wiken

Det är ingen förkylning bakom lunginflammationen utan morfar är astmatiker. Har slem som går upp och ner hela tiden och som nu till slut orsakat lunginflammation.
    Har hört med en sjuksköterska idag och penicillinet börjar värka efter 24 timmar men morfar får nog väna tills onsdag innan han kommer.
    Läkaren han var hos sa att det inte smittar men att han inte skulle hålla sig alldeles inpå bebisen. Ja inte vet jag vad man ska tro om det smittar eller ej. Alla säger olika.

Svar på tråden Smittar lunginflammation?