• MammasÄlsklingar

Kan pappan ge alla sina lägstanivådagar till mamman?

Som rubriken lyder?

• Svar på tråden Kan pappan ge alla sina lägstanivådagar till mamman?
  • Alicia05sMamma

tror inte man kan ge bort lägsta nivå dagarna. Är dock inte helt säker.

Har du läst på fk ?

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • elvatolv

Ja, det tror jag. Det enda pappan inte kan ge bort är 60 dagar som är märkta för honom.

• MammasÄlsklingar

Någon mer som vet PUFFAR

• Alicia05sMamma

Kollade upp det med fk nu

Om det är sjukpenninggrundande belopp eller lägsta nivå belopp bryr sig inte fk om.

Du kan flytta över alla dina dagar utom de 60 som är "öronmärkta" för dig alt din sambo/make.

Ni själva bestämmer där imellan om du/han ska ta ut det i lägstanivå eller sjukpenninggrundande belopp.

(¯`°?.¸ ღ Mammas lilla hjärtegryn ♥ ♥ ♥ Alicia ღ ¸.?°´¯)
  • Arcoiris

Pappan kan inte bestämma vad det är för sorts dagar han överlåter, men om han överlåter 180 dagar så är detta resterande sjukpenninggrundande dagar som e hans plus ALLA hans lägstanivådagar.

Du kan alltså då ta 330 dagar med full ersättning (s-dagar) och 90 med lägstanivå och pappan har sina 60 med full ersättning.

• MammasÄlsklingar
    Arcoiris skrev 2007-04-02 12:41:19 följande:
    Pappan kan inte bestämma vad det är för sorts dagar han överlåter, men om han överlåter 180 dagar så är detta resterande sjukpenninggrundande dagar som e hans plus ALLA hans lägstanivådagar.Du kan alltså då ta 330 dagar med full ersättning (s-dagar) och 90 med lägstanivå och pappan har sina 60 med full ersättning.
    Öh .. nja vadå han har överlåtit 180 dagarna till mig .
    Men inte Lägstanivå vad jag vet
  • MammasÄlsklingar

Eller menar du att dom åker med automatiskt?

• Arcoiris

om han har överlåtit 180 dagar till dig så har du fått hans lägstanivådagar i där, ja.

• MammasÄlsklingar

Ah nice .. så jag har mina 90 lägsta sen hans ? Hur många e hans på?

• Valkyriia

Det finns bara 90 lägsta nivå dagar. De är inte märka till någon.
    Av de 180dagar som pappan kan skriva över till dig så är hälften av lägsta nivådagarna medräknade.
    Så du har inte 90 dagar + hans. utan det är 90 dagar totalt.

• Bebbe2006

Det är 60 dagar som är reserverade för den ena föräldern, och dess 60 dagar måste vara SGI-dagar.

Är det inte så?

• Carisma95
    Bebbe2006 skrev 2007-04-10 16:03:48 följande:
    Det är 60 dagar som är reserverade för den ena föräldern, och dess 60 dagar måste vara SGI-dagar. Är det inte så?
    Jo det stämmer! De 60 öronmärkta dagarna är alltid SGI:dagar.

Det som en förälder kan skriva över är max 135 SGI dagar och 45 LN dagar, alltså totalt 180 dagar.
    The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
Svar på tråden Kan pappan ge alla sina lägstanivådagar till mamman?