• Muppmamma

Återintroducera mjölk?

Vår son fyller 2år nästa vecka och då skalle vi prova att återintroducera mjölk. Han är allergisk mot mjölkprotein. Vår dietist tyckte vi skulle "prova lite".

Vad och hur mycket skall man testa???
    Alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Återintroducera mjölk?
  • erika86

Det är ju jättesvårt att svara på. Kan inte dietisten hjälpa er med hur mkt?

• Muppmamma

Det var just det som var så konstigt... Försökte få något vettigt ur henne men det var omöjligt!

• erika86

Okej, tycker att det låter jättekonstigt att lägga över det ansvaret på er. Jag har hört att om man ska återintroducera mjölk för jätteallergiska barn så görs det på sjukhus.

• Muppmamma

Jo vi tyckte oxå att det var konstigt men det var "så det gick till" enligt henne

Min son är inte jätteallergisk utan får lös mage och eksem men det känns ändå lite osäkert att prova själv...

• sol1

man brukar säga att man kanske steker maten i vanligt margarin eller ger en smörgås som är gjord på mjölk bara nåt litet åt gången typ en smörgås om dagen eller två matskedar mjölksås på maten alltså lite grann en gång om dagen av nåt som innehåller mjölk för att sen trappa upp sakta men säkert. så börja med tex en smörgås som är gjord på mjölk med vanligt smör på i ca tre dagar sen för du in nåt mer som innehåller mjölk å så håller ni på å väntar på resultatet. lycka till

• erika86

Jo, jag förstår att det gör det. Finns det någon du kan kontakta för att få en annan åsikt? Barnets läkare kanske?

• Muppmamma

Tack för svaret sol1. Får se om vi "vågar".

Erika86 - jag har försökt med BVC också men de vet inte ens skillnaden på mjölkallergi och laktosintolerans. Någon allergiläkare har vi inte. Tack för svaren!

• idis78

Muppmamma: Till oss sade de att man skulle ge något som innehöll mjölk en gång om dagen i 4 dagar (om ingen reaktion kom tidigare). sedan skulle man hålla uppe i 4 dagar, och sedan ge igen i 4 dagar. Man skulle hålla på så i 3 veckor. Om ingen reaktion kom under den tiden = ingen allergi.

• Eliama

Hm, till oss sade de att man kan prova att steka en köttbulle i vanligt margarin/smör och se vad som händer. Dessutom vill de att vi ska planera tillfället tillsamans med läkare så att det finns någon beredd att ta hand om henne ifall hon får en allergisk reaktion. konstigt att din dietist var så nonchalant.

• Myslan me Zac

Vi försökte en gång för 1 år sen och då skulle vi börja med att ha det i maten först, tex göra såsen på mjölk osv. Nu gick det inte så bra för Zac att få mjölk då så vi fick sluta med det igen. Nästa gång vi skall introducera skall vi vara på sjukhuset.

• Muppmamma

Ok, skall försöka få tag i någon på barnkliniken.

• Cline

Vi har precis mjölkprovocerat våran dotter som är två år. Vi fick ett schema från dietisten där det stod precis hur vi skulle göra. Dag 1-2 skulle vi ge två skivor ost, dag 3-4 skulle vi fortsätta med osten men även använda vanligt margarin på smörgås och i maten och sedan ökades detta på hela tiden.

Konstigt att ni inte har fått någon information alls! Du får gärna fråga om det är något du undrar över!

/Cline

• Muppmamma

Tack Cline!

Jag skulle inte kunna få hela schemat?

Vår barn-dietist är inte så engagerad, tror egentligen inte att hon är så insatt... Jobbar mest med överviktiga barn.

• Muppmamma

Cline: Glömde ju fråga hur det gick? Var hon allergisk?

• Citymamma

Hej! Vi fick tid på en allergimottagning och testade där under en dag och fick sedan fortsätta hemma under en vecka. Vi är jätteglada, för nu tål hon mjölk. Skulle definitivt be min läkare om en tid om jag var du. Lycka till!

Svar på tråden Återintroducera mjölk?