• DDB

Vad menas som "överhoppningsbar tid" enligt akassan?

Jag tog ut akassa till och med 14 feb 2006, sen dess var jag föräldraledig till o med 15 jan, o från det har jag studerat. Är nu gravid igen med tvåan o utsikterna att få sommarjobb inom vården ser inte alltför ljusa ut..

Undrar, övehoppningsbar tid, det är väl sånt som sjukpenning/föräldraledighet/studerande?  Vet att de sänkt tiden från 7 -5 år, men sålänge har ja inte varit utan akassa Räcka ut tungan

¯²?­» / Mamma till Lucas född 060215, LillPlutten i magen bf i början på oktober! *lycka*\ «¬._
  • Svar på tråden Vad menas som "överhoppningsbar tid" enligt akassan?
  • isasdream

fast har inte moderaterna tagit bort det? jag vet att de har tagit bort det för studerande iaf.. huruvida det finns kvar för de andra två grupperna vet jag ej. men TROR det är borta.

• DDB

vad menar du tagit bort det för studerande?

så här står det i nya regeländringarna ang studerande:
    "möjligheten att få arbetslöshetsersättning grundad på studier tas bort,
    detta gäller även för sökande som börjat studera under aktivitetsgaranti"

Jag tolkade det som att man inte kan få ersättningen grundad på studierna,
    men min ersättning är ju grundad på tidigare arbete!
    eller tolkar jag fel?

¯²?­» / Mamma till Lucas född 060215, LillPlutten i magen bf i början på oktober! *lycka*\ «¬._
  • isasdream

jag såg på nyheterna häromdagen, elelr om det var på radion att de studenter som ränar med att stämpla under sommaren kommer bli obehagligt överraskade när de upptäcker att de ej får göra detta mera.

men jag kan ha misstolkat din fråga.... har aldrig varit utan arbete eller behövt dessa överhoppningsperioder så jag kan lätt fattat fel.

• isasdream

det jag med all säkerhet vet är fölande:

har man "sommarlov" i sommar från studier så får man ej stämpla.

• DDB

fast jag kommer inte gå tillbaka till studierna efter sommarlovet, utan  tar ut föräldrapenning från o med 1 aug

• Kajee

Överhoppningsbar tid

Med hjälp av så kallad överhoppningsbar tid kan ramtiden förlängas bakåt och på så sätt bli mer än 12 månader. Den överhoppningsbara tiden får vara längst fem år. Den totala ramtiden blir i ett sådant fall längst sex år.

Exempel på överhoppningsbar tid är:

styrkt sjukdom avslutad heltidsutbildning som har avslutats efter fyllda 25 år, eller som har föregåtts av sammanhängande arbete på heltid i minst 5 månader vård av barn som inte har fyllt två år eller adoptivbarn i två år efter barnets ankomst totalförsvarsplikt tid med föräldrapenning deltagande i arbetsmarknadspolitiskt program plusjobb
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • lisalove

Man måste vara helt klar med sina studier innan man får komma tillbaka till a-kassan, och då är 5 år som kan räknas som överhoppningsbar tid.

Våren som kom
  • ulle77

Jag har för mig att möjligheten att gå på a-kassa under sommarloven togs bort för länge sen. Jag har aldrig kunnat göra det iallafall när jag läste mitt program (dock berättigad till a-kassa direkt efter examen). Undantagen tidigare var om man redan påbörjat en period, då var nog tvungen att ta ut dagar (+anmäld arbetslös) för att kunna behålla a-kassa efter examen.

Hittade något här (visserligen för specifikt fack men reglerna för a-kassan gäller väl alla?)

www.agrifack.org/default.asp

• Kajee
    ulle77 skrev 2007-04-02 16:34:49 följande:
    Jag har för mig att möjligheten att gå på a-kassa under sommarloven togs bort för länge sen. Jag har aldrig kunnat göra det iallafall när jag läste mitt program (dock berättigad till a-kassa direkt efter examen). Undantagen tidigare var om man redan påbörjat en period, då var nog tvungen att ta ut dagar (+anmäld arbetslös) för att kunna behålla a-kassa efter examen.Hittade något här (visserligen för specifikt fack men reglerna för a-kassan gäller väl alla?)www.agrifack.org/default.asp
    Det stämmer. Det räknas med att man sommarjobbar om man studerar och man har därför ingen rätt till A-kassa under sommarlovet.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • isasdream

ulle77

skillnaden nu är att de undantag du skriver om inte längre finns kvar att använda sig av längre.

• Mochride

Har du dagar kvar borde du få ut dem sedan. Så var det i alal fall för mig. Jagde hade 100 dagar kvar när jag fick aktivitetsstöd, sedan sommar jobb och därefter studier. När stuierna slutade nu i januari så blev jag helt arbetslös vilket jag är fortfarande och jag får ta ut de dagar jag hade kvar på den perioden. Däremot är det väldigt osäkert om jag kan få någon ny period.

• DDB

men om ja tar ut två veckors föräldraledighet i sommar INNAN jag ansöker om akassa då? Har lite lägsta nivådagar kvar på sonen, dock inte så de räcker hela sommaren,,

• DDB

det jag skrev ovan funkar nog inte, jag kommer ju fortfarande stå kvar som studerande.. hmm...

• DDB

Känns lite jobbigt, har bf i slutet på september och har redan fått tidernas kula..
    Har sökt massor med jobb men inget napp än.. Alla säger typ: "ja men vi ringer om vi behöver hjälp" så fort man nämner att man e gravid Skrikandes

• ElinI

DDB
    Jag går en heltidsutbildning och kommer ha ett år kvar på den (Bf i okt).
    Som jag har förstått det har jag rätt till A-kassa om jag avslutar utbildningen(dvs hoppar av och söker igen när jag ska börja studera). Jag har alltid arbetat på loven och bara tagit ut 2dagars a-kassa ersättning så jag tycker det är ok att göra så fför den här gången!

• Shira

ElinI: Det kanske funkar att göra så, men du KAN bli återbetalningsskyldig och tom utesluten! Det är din AVSIKT vid ansökningstillfället som gäller. Har du för avsikt att fortsätta studera har du inte rätt till ersättning. Du kommer få intyga skriftligt om du har för avsikt att fullfölja utbildningen du hoppat av eller ej. Om du måste söka ersättning igen när studierna är helt slut kommer det ju fram att du återupptagit samma utbildning igen! Det blir en bedömningssak hur din a-kassa kommer se på det isåfall! Kan gå men kan oxå gå väldigt illa!

• DDB

Nej vet inte alls om ja har lust att hoppa av min utb, är svårt att komma in så vill gärna behålla min plats!!
    Annars var de ju en "smart" lösning, men ja tror inte den funkar för mig faktiskt!

• ElinI

Jag kommer bara läsa fristående kurser när jag tar upp min utbildning så jag tror inte det blir några svårigheter för mig att komma in. Förresten kan ju vadsomhelst hända som gör att jag kanske inte fullföljer utbildningen.

Men om det är som Shira skriver att det är avsikten vid ansökningstillfället som gäller så får jag väl tänka om.

Svar på tråden Vad menas som "överhoppningsbar tid" enligt akassan?