• Anka75

Garderob eller byrå?

Snart ska vi bestämma vad för sorts klädförvaring vi ska ha i vårt nybyggda hus. Är sugen på skjutdörrsgarderober . Men det kanske blir i det dyraste laget om man ska ha det till alla sovrum?!

Hurdan förvaring har ni? Byrå tycker jag iof sej verkar praktiskt, men det borde ju rymmas mer i en garderob? Är allergisk mot de 'vanliga' vita som finns i varje hyreslägenheter ! Sån vill jag absolut inte ha!

En 'walkin closet' skulle ju vara drömmen, men sånt utrymme har vi tyvärr inte !

♥blivande 3-barns mamma♥ v.35
  • Svar på tråden Garderob eller byrå?
  • Skytten75

Jysk har billiga skjutdörrsgarderober. De är likadana som säljs på Svenska Hem mfl

• Anka75

Skytten75: Tack för tipset ! Ska kolla upp dem!

♥blivande 3-barns mamma♥ v.36
  • underbara jag

jag har en byrå i dotterns rum.

i vårt sovrum har vi en "walkin closet" med skjutdörrar.

e jättenöjd med det. hade nog valt skjutdörrar även till en vanlig garderob.

• mammatotoo

Jag tycker att det rymms mera i en byrå (vi har Malm från ikea) än i en vanlig garderob. MEN man behöver ju hänga endel och alla kläder rymms inte i byrån. *tyvärr*
    Nu funderar vi på att köpa från coop som har 1 m breda garderober med två dörrar. Man kan ju hotta upp dom med lister eller tapeter om man vill.

• Skytten75

Vi har väldigt mycket kläder. Vår dotter har en malm-byrå i sitt rum. Vi har byggt om garderoberna i vårt sovrum till en klädkammare. Vi köpte skjutdörrsgarderoben från Jysk och använde bara dörrarna. Vi har även en Hopen-byrå i vårt sovrum.

• Kaosspassageraren

Till vuxna tycker jag garderober (gärna med skjutdörrar!) är oslagbart. Självklart inreder man dem så att man även kan lägga ihopvikta kläder och andra saker i dem. Det där kan man ju beräkna, hur mkt hängutrymme går det åt och hur mkt läggutrymme vill vi ha?

Till barn är min erfarenhet såhär långt dock att det är lättare med byrå. Vet inte om det är storleken på kläder som gör att en bred men inte så djup förvaring verkar funka bättre? Vår son har en garderob och en byrå på sitt rum, men garderoben används mest bara till gömställe för honom själv och lite saker, medan byrån är hur använd som helst.

Så mitt råd är att sätta in så mkt garderober ni har råd med, men fundera över barnrummet. Om ni inte kan sätta in mer garderober senare tycker jag att ni ska satsa på garderober där också, barn blir ju stora förr eller senare .

• Anka75

Underbara jag: "walkin closet" skulle ju vara drömmen ! Får ta det sen när barnen flyttat ut och man har en massa rum över !

• Anka75

mammatotoo: Har oxå kikat på Malm från Ikea, låter bra att den rymlig ! Ska kolla in garderober på Coop oxå!

• Anka75
    Skytten75: Malm-byrå till barnen verkar vara en bra idé ! Och ska definitivt kolla in skjutdörrsgarderoben från Jysk ! Minns du vad den kostade?
  • Anka75
    Kaosspassageraren skrev 2007-04-10 10:37:34 följande:
    Till vuxna tycker jag garderober (gärna med skjutdörrar!) är oslagbart. Självklart inreder man dem så att man även kan lägga ihopvikta kläder och andra saker i dem. Det där kan man ju beräkna, hur mkt hängutrymme går det åt och hur mkt läggutrymme vill vi ha?Till barn är min erfarenhet såhär långt dock att det är lättare med byrå. Vet inte om det är storleken på kläder som gör att en bred men inte så djup förvaring verkar funka bättre? Vår son har en garderob och en byrå på sitt rum, men garderoben används mest bara till gömställe för honom själv och lite saker, medan byrån är hur använd som helst.Så mitt råd är att sätta in så mkt garderober ni har råd med, men fundera över barnrummet. Om ni inte kan sätta in mer garderober senare tycker jag att ni ska satsa på garderober där också, barn blir ju stora förr eller senare .
    Till oss vuxna skulle jag vilja ha garderober med skjutdörrar. Kanske lite farligt för barnen att ha i sina rum, med tanke på klämda fingar osv.. Byrå låter bättre åt dem!
    Tack för råden! Är oxå inne på mycket förvaring, frågan är bara vad för sort! Men man får väl variera lite från rum till rum antar jag ! Garderober som sväljer mycket är väl att föredra i resten av huset !
  • Kaosspassageraren

Ah, kom på en annan grej med skjutdörrsgarderober: Vår son är två år och han har ännu inte klämt sig, men då har vi väldigt långsamtstängande dörrar. MEN! Han går gärna in i våra garderober och drar för dörren. Men sedan kan han inte dra ifrån igen och då blir han instängd därinne och blir jätterädd!

Kan ju också vara bra att tänka på.

Å vad härligt med storsväljande garderober i hela huset i övrigt !

• underbara jag

oj, malm-byrån e poppis, det e den min dotter har med

• Miss Lau

Vi har också en hel hög Malm byråer. Barnen har varsin Malm i sina rum, i vårt sovrum har jag och maken varsin och så har vi en i hallen till mössor och vantar. Fast vi har garderober också, till kläder som måste hänga.

• Skytten75

Anka75: Beror vilken färg du väljer. Vi har Ek. De brukar ha erbjudande på den i bland. Så håll utkik när du får reklam från dem. Under 2000 kr.

• Anka75

Skytten75: Det låter som ett bra pris ! Ek är ju snyggast!

Svar på tråden Garderob eller byrå?