• Anonym (drunkis)

Hjälp mig!! var hittar jag info om 12-stegsmetoden???

Hjälp mig!! jag hittar inget på google, jag vill hitta information o fakta om 12-stegsmetoden o hur den går till, vill ta tag i mitt missbruk nu!!!!!!!!!

• Svar på tråden Hjälp mig!! var hittar jag info om 12-stegsmetoden???
  • Honeymother

Ett annat namn på 12-stegsmetoden är ju Minnesotamodellen, så du kan ju prova att söka på det istället.

• Hanna1984

12 stegsprogrammet var det som hjälpte mig :)

• misslobaloba

Det är skillnad på 12 stegs metoden/ minnesotamodellen som behandling och 12 stegs programmet som är självshjälps grupper.
    Båda förordar jag om du vill bli drogfri, men vill poägtera att det är olika saker.
    Na har en helpline telefon som du kan ringa och få hjälp med att tex komma på möte 0771 13 80 00.

Lycka till!

• Hanna1984

ahaa.. trodde att det va samma sak :)

• Anonym

12-steg är bra! Lycka till!

• Zorken

Hej ! av ren nyfikenhet så undrar jag, vad skillnaden är mellan 12 stegs programmet och minnesota modellen.
    Tacksam för svar!

Johan.

• misslobaloba

Hej Johan-Zorken
    12 stegs programmet är självhjälpsgrupper tex NA, AA och de är självstyrande. Ingen bestämmer över ngn annan, du bestämmer själv när du är medlem, det finns ingen yttre koll, regler, du får leva ditt liv som du vill. Som medlem får du gå hur lite/ hur mkt du vill på möten mm.
    Minnesota modellen är ett sätt för proffessionella att arbeta med de tolv stegen i behandling. Och behandlingen kan se olika ut för olika behandlingshem ( det finns dock vissa regler för att det ska få kallas minnesota )Men i behandling finns alltid förhållnings regler och de som styr hur det ska se ut, det finns terapeuter mm.
    Hoppas du blev klarare, om du vill veta mer så kan vi ta det vid sidan om tråden kanske. Då är du välkommen att skriva till mig. Ha det bra!

Svar på tråden Hjälp mig!! var hittar jag info om 12-stegsmetoden???