• gullican

Privatskola bra/dåligt?

Skulle vilja höra era tankar kring privatskolor. För- och nackdelar?

Varför väljer ni/väljer ni inte privatskola till era barn?

Skulle ni vilja men gör det inte för att?

Är det en klassfråga? Varför?

• Svar på tråden Privatskola bra/dåligt?
  • Lallara

Menar du friskola? Eller en "riktig" privatskola, där man betalar avgift?

• gullican

Egentligen båda, fast kanske främst friskola

• Kajee

Det är en klassfråga eftersom barn till högutbildade föräldrar i högre utsträckning väljer friskolor. Det är en "klassfråga" eftersom friskolor ofta (inte alltid) mer eller mindre systematiskt ser till att inte vara "tillgängliga" för barn med särskilda behov.
    Barn från friskolor får "bättre studieresultat" av två anledningar; de har oftast föräldrar som är engagerade i barnens skogång och friskolorna överskriver ofta betyg för att visa upp en bra fasad utåt.

Lärare i friskolor har oftare ingen adekvat utbildning, vilket är intressant när man tänker på att det trots allt är så att lärare med behörighet ska anställas i första hand. Varför anställer man obehöriga lärare? (Som ofta får arbeta med överbelastning och sämre lön och med sämre förutsättningar att göra sitt jobb.)

Friskolor kan vara bra för att få de kommunala skolorna på tåspetsarna och tänka till angående sitt pedagogiska arbete. Jag skulle inte vilja sätta mina barn i friskola. Jag vill inte att de ska segregeras på det sättet som jag anser att friskolor oftast gör. Jag vill att den skola mina barn till ska vara en bra skola för alla barn.
    Jag arbetar själv i Sveriges friskoletätaste kommun; Täby. Vi håller nära på att förlora en del av valfriheten när det snart inte finns kommunala skolor kvar. Som pedagog vet jag också att de kommunala skolorna absolut inte är sämre - det är tyvärr ofta bara föräldrar som tror det. Danderyd är lika blått som Täby, men där satte föräldrarna stopp. De gick inte på att politikerna ville privatisera valfriheten.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Tant Green

Ofta ligger ju inte friskolan lika när hemmet, så det kan bli långt till kompisarna. Men om det fanns en friskola i närheten som jag tyckte var minst lika bra som de kommunala så skulle jag kunna tänka mig det, jag är inte emot dem egentligen.

• Chicago2005

Har jobbat i två friskolor.
    Kommer inte att göra det igen då hysch-hysch är vanligt förekommande.
    Många som jag arbetat med tycker att man skall skita i läroplanen etc. De hittar på egna "lagar". Men när skolverket gör sina kontroller byggs det upp en falsk fasad.
    Efter detta kommer jag ALDRIG att sätta mina barn i friskola.
    Insynen i fån myndigheter etc. är lika med noll. Svårt att få genom kontroller etc.

Lycka till i alla fall....se till att hitta en bra kommunal skola i stället.
    Kram

• gullican

Kajee: Jag är med på många av dina synpunkter men att det bara finns engagerade föräldrar och överskrina betyg som förklaringar till friskolornas höga studieresultat protesterar jag emot. Det finns väl även de som har en pedagogik och plan för undervisningen som faktiskt fungerar bättre?

Sen att det är en klassfråga håller jag med om, men undrar om det inte mycket beror på att "arbetarklassen" fortfarande inte är medvetna om att det inte kostar att ha barnen i friskola längre, eller om de vet så "vågar" de inte sätta sina barn där för att de tror att det bara går "rikemansungar" där och att deras barn skulle hamna utanför. Jag vet inte, men har ofta hört de åsikterna.

Sen beror det nog kanske också på i vilket område man befinner sig. Du syftar på de "rika" områdena i Stockholm medan jag bor i Malmö där vi naturligtvis har Bladins som är känd för sin "överklass" men vi har flera andra friskolor som är väldigt blandade där eleverna är ett tvärsnitt av befolkningen precis som i de kommunala skolorna.

• Kajee
    gullican skrev 2007-04-02 22:24:15 följande:
    Kajee: Jag är med på många av dina synpunkter men att det bara finns engagerade föräldrar och överskrina betyg som förklaringar till friskolornas höga studieresultat protesterar jag emot. Det finns väl även de som har en pedagogik och plan för undervisningen som faktiskt fungerar bättre?

Sen att det är en klassfråga håller jag med om, men undrar om det inte mycket beror på att "arbetarklassen" fortfarande inte är medvetna om att det inte kostar att ha barnen i friskola längre, eller om de vet så "vågar" de inte sätta sina barn där för att de tror att det bara går "rikemansungar" där och att deras barn skulle hamna utanför. Jag vet inte, men har ofta hört de åsikterna.

Sen beror det nog kanske också på i vilket område man befinner sig. Du syftar på de "rika" områdena i Stockholm medan jag bor i Malmö där vi naturligtvis har Bladins som är känd för sin "överklass" men vi har flera andra friskolor som är väldigt blandade där eleverna är ett tvärsnitt av befolkningen precis som i de kommunala skolorna.
    Nej det är inte pga att friskolor har en bättre pedagogik eller plan! Alla ska utgå från samma läroplan. Sen kan du ha en viss pedagogisk inriktining som tex montessori, men det är i praktiken få friskolor som har det. Och visst är det så att många friskolor överskriver betygen! Jag har många kollegor som har jobbat på friskor och berättar att de tom uppmanats av ledningen att "tänka uppåt" när det gäller betyg. Det har också visat sig när man gjort jämförande studier hur barnens kunskapsnivåer står sig mot andra barn (från vanliga kommunala skolor). Det räcker i princip med att jämföra skolor överhuvudtaget för att inse det. Alla skolor ska skriva sin egen skolplan. Alla pedagoger utgår då från sin egen idé om vad kunskap är och bedömmer utifrån det. Det är ju självklart att Godkänt inte innebär samma sak från skola till skola - från pedagog till pedagog. Och det har inte med kommunal tillhörighet att göra.
     Friskolor arbetar på att få in elever hela tiden och ett sätt är att visa fram hur lyckade alla blir i deras skola. De misslyckade barnen - de som inte klarar studietakten och/eller har särskilda behov visar man inte upp.

Att "överklassen" sätter sina barn oftare i friskolor har mer med att göra att de oftare har studievana och skoltradition hemma.

Visst - det bor många rika i Täby. Så därför blir det mest "rika barn" som går i dessa skolor. Men att skolorna blir segregerade har inte bara med förmögenhet att göra. Mer att det är barn från studimotiverade hem. Dessa familjer har oftare längre utbildningar hos föräldrarna.
    Att Täby är friskoletätt gör att jag ser många exempel på hur dessa skolor fungerar/inte fungerar. Det har inte med att göra om skolan är fri eller kommunal. En skola blir aldrig bättre än sina pedagoger.
  • gullican

Men du kan inte heller dra alla friskolor över en kam. Jag tror säkert att du har rätt och jag tror också att det finns många friskolor som är dåliga -ibland usla - men det finns de som är bra också. Jag vet också att alla ska följa läroplanen och uppfylla dess mål och krav men det kan man välja att göra på eget sätt efter egna pedagogiska modeller. man får naturligtvis undersöka saken närmare och inte bara sätta sina barn i en friskola bara för att det är en friskola.

Som sagt så håller jag med dig i din kritik på de flesta punkter men anser inte att man kan vara riktigt så kategorisk och döma ut friskolorna och säga att kommunala skolor alltid är minst lika bra.

Du har sett en del friskolor och jag har också sett en del och min uppfattning är inte som din helt enkelt. Jag har sett både den negativa sidan du talar om men jag har även positiva erfarenheter. Det handlar ju om att hitta den rätta och inte tro att vilken friskola som helst är bättre än den kommunala.

• Kajee

Jag säger inte att alla friskolor är såna - bara att det finns en övertro på friskolor och att många är sämre än de flesta tror. Många tror att friskola=bra skola.

En kommunal skola kan också välja att "göra på sitt eget sätt" och med inspiration från olika/egna pedagogiska modeller.  Det är det som man formulerar i skolplanen som ska finnas på alla skolor.

• gullican

Du behöver varken förklara för mig vad läroplan, skolplan osv är för något, jag vet redan det....

Jag ville veta och diskutera vad folk tycker och tror om friskolor och jag tycker att du uttrycker dig alltför generellt om friskolor kontra kommunala skolor, där friskolor oftast är väldigt dåliga och kommunala alltid minst lika bra och den bilden tycker jag är felaktig.

men jag håller med dig om - vilket jag också sagt tidigare - att det finns en övertro på friskolor t ex.

• Kajee

Jag har nog tyvärr alldeles för många dåliga erfarenheter av friskolor. Både den offeciella bilden och den bakom kulisserna.

• gullican

Ja, så kan det ju vara..... jag har dock en lite mer nyanserad bild då jag sett både bra och dåliga.

• Emmies mamma

Vår dotter går i friskola och det valet har vi aldrig ångrat. Jag jobbade tidigare på kommunala skolan som vi tillhör och kände ganska snart att jag inte ville att min dotter skulle gå där. När friskolan etablerade sej i vår del av stan kändes det som ett jättebra alternativ. Upplever inte att barnen på skolan kommer från "bättre" familjer än genomsnittet och även de barn som har särskilda behov söker sej hit. När skolan startades var det många med barn med särskilda behov som inte fick den hjälp de behövde i den kommunala skolan och som nu känner sej nöjda.

Jag säger inte att skolan i sej är bättre, men dom lyckades handplocka de flesta guldkornen vad gäller personal från kommunala skolorna i stan och efter ca 5 år känns personalen lika positiv och engagerad! Till och med på korta vikariat lyckas man få behörig personal och det känns jättebra. Jag VET att det inte är så i den kommunala skolan. Kortare beslutsvägar är en stor fördel och man har lite annorlunda lösningar på att hålla ihop budgeten än i kommunala skolan.

Vad det gäller överskrivna betyg så vet jag inte för vi har ganska långt kvar innan det är dags för betyg.

Till "vår" skola kommer skolfolk från hela landet för att göra studiebesök och se arbetssättet och det känns positivt.

• Dieselmom

Jag har gått på en friskola. Har endast positiva erfarenheter!
    Lärarna följde läroplanen/skolplanen, lärarna var välutbildade och vissa hade till och med en högre "utbildning" än vad som krävdes, dessutom var "språklärarna" födda i det land där språket talades.
    Visserligen var detta en gymnasieskola i södra Sverige, men trots allt en friskola med gott rykte och duktiga pedagoger som sätter rättvissa betyg.
    Jag är uppvuxen "på landet", så ingen överklassfamilj här inte!

Så ännu en gång; dra inte alla över en kant.

Svar på tråden Privatskola bra/dåligt?