• Sencha

Plocka blommor i parkgräsmatta?!? Tycker ni det är OK?

Idag såg och hörde jag ungefär följande, i närheten av en lekplats på en parkgräsmatta (alltså kommunal parkmark) med påskliljor växande i gräset:

Mamman (antar jag) till det lilla barnet på kanske 1½-2 år: "Ska vi plocka en blomma till moster Anna [eller vad hon nu hette]? Ska vi det? Kom!"
    Barnet springer med mamma bort till påskliljorna.
    Mamman fortsätter: "Ska vi ta den här, tycker du? Eller den här? Eller kanske den här?" Hon bryter av en av påskliljorna.

Vid det laget har jag redan passerat; jag vet inte vad som hände sedan.

Men...

JAG tycker inte att man gör så. Planterade blommor i "allmänna" planteringar, t.ex. kommunala gräsmattor, plockar man inte.

Det är en sak att barn kan råka göra det, av misstag, för att de inte lärt sig att man inte gör det.
    Men det är inte okej att vuxna gör det.
    Det är inte OK att en mamma lär sitt barn att man får göra så.

Eller är det bara jag som är moralkärring?

• Svar på tråden Plocka blommor i parkgräsmatta?!? Tycker ni det är OK?
  • bustjejen

Håller med dig TS, skulle aldrig plocka planterade blommor.

Mina barn får plocka maskrosor i parkgräsmattor, men självklart inte planterade blommor

• LilJ

jag tyckte det var väldigt fel, skulle aldrig göra det.

• gullican

Nej, man får hålla sig till tusenskönor och maskrosor i så fallGlad

• Sencha

Ja, maskrosor och tusenskönor tycker jag också är okej, eller andra "ogräs"/självspridda saker. Men inte det som är planterat!

Skönt att jag inte är ensam, i alla fall

• Cheera

Tycker som dig TS.
    OK att barnen gör det, dom förstår ju inte. Men en vuxen människa?!

• Hemma hos oss

Inte alls ok. Skulle försöka hindra mina egna barn och absolut inte uppmuntra dem.

• Hemma hos oss

Alltså, jag menar att det inte alls är ok att göra så. Håller alltså med Cheera.

• Rymdmamma

min mamma minns jag blev skitsur en gång då en mamma med barn gick förbi vår uppfart.. så säger mamman till barnet ja det är ok.. gå och hämta ett äpple i äppelträdet du..

min mamma däremot som var av den "gamla skolan" gick ut och sa till den förbipasserande mamman att "vad lär du barnet egentligen du borde skämmas.. o att hon borde frågat de som bor i huset om lov först för då hade barnet kunnat få ett äpple men man gör inte så direkt att lova bort saker som är andras" oj vad hon skällde..

den stackars mamman blev rätt mållös och gick sen därifrån..

det är inte lätt när man ska uppfostra alla sina medmänniskor om vanlig hyfs eller folkvett..

Svar på tråden Plocka blommor i parkgräsmatta?!? Tycker ni det är OK?