• Billy och Jag

Gammalt mörkt skåp.. synd att måla vitt?

jag har ett jätte gammalt jätte mörkt skåp här hemma som jag funderar på att måla i vitt.. tycker ni et är synd?? Det är lite unikt, men fint.

Vad kostar sådan färg ungefär?? Som jag behöver och hur mycket behövs till ett skåp som är ca 1 meter brett och 2 meter högt??

Har även en köpmannadisk.. behöver den slipas tror ni? Ni vet en sån från jysk.

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Svar på tråden Gammalt mörkt skåp.. synd att måla vitt?
  • FaithHeavenly

Köpmannadisken från jysk är obehandlad o det borde därför räcka med att du målartvättar den.

Den mörka skåpet... jag är emot att förstöra charmen hos antika möbler men det beror ju på vad det är för skåp, har du nån bild?

• Smajla

Tror inte heller du behöver slipa köpmannadisken, svårt att veta hur mycket färg du behöver - tips är att du frågar i butiken! Hellre att du köper för lite färg först och får köpa en burk till än att du köper för mycket.

Det mörka skåpet skulle jag vilja se på bild innan jag uttalar mig.. Generellt sett ska man ju vara försiktig med att måla gamla möbler. Jag har ett gammalt mörkt skåp i mitt sovrum, kika gärna in för att se!

//Nyinflyttad!!!
  • Billy och Jag

Lite rörig och dålig bild.. men så ser det ut.. vad tycker ni nu då?
  • Smajla

Jag hade målat det vitt! Tror det skulle bli superfint!

//Nyinflyttad!!!
  • Billy och Jag

Jo, jag tror det med Men hur gör man vid gångjärn osv?? målar man dem med?? tror du det behöver slipas?

• Smajla

Lite dålig på det men kan man inte ta av dem och sätta på dem efter målning? Eller kanske bättre - använd maskeringstejp och var försiktig runt gångjärnen! Jo, jag tror det behöver slipas, och bered dig på att det kommer behövas ett antal lager med vit färg om du ska måla det. Jag målade min sekretär vit som var blå och det gick nog åt tre-fyra lager för att täcka den blå färgen..

//Nyinflyttad!!!
  • Vaniljmamman

Jag skulle definitivt måla skåpet, för jag ror inte att det är sååå gammalt ändå.
    Ser ut att vara betast......
    Rekomenderar dig att gå till bibblan, de har massor med böcker om olika målningstekninker, just för ommålning av gamla möbler.
    Underarbetet är viktigt för att slutresultatet ska bli bra.....
    kanske något som måste jämnas ut med spackel
    slipa/matta ner
    Tvätta med målartvätt för att få bort all gammal smuts/fett
    grunda med en grundfärg
    Slutstryka med den kulör du vill ha 1 kanske 2 ggr , det beror på färgkvalitet och kulör.
    klart!
    jag skulle då inte skruva av gångjärnen, men beslag, knoppar osv...
    Lycka till!

• cleopatra2

det beror på ert stil,om ni inte tycker om färgen ,måla om då!
    Man förstör ju inte skåpet genom att fräscha up den lite.
    Men jag skulle förmöldigen behålla den gammla färgen eller välja en annan färg,lite antikt grönt eller blått.
    Men det är mest för att jag inte är så förtjust i vitt)

• Billy och Jag

Jag är just nu splittrad i min stil!! Vi har mycket i country/western stil här hemma.. och jag tycker att skåpet är det nu... men längtar efter förändring..

Jag tycker det är fint med vitt... men jag har ju ett mörkt bord bredvid skåpet som är i indisk stil.. Så de passar ganska bra ihop.. jag är kluven!!

• tsunami

Nej, jag säger tvärtemot de andra. Måla INTE!!! Det passar bäst att vara mörkbrunt, tycker jag. Jag tycker att det förlorar sin charm om ni målar om det. Gillar ni det inte, och inte vill ha det brunt, så sälj det och köp ett annat istället!

Svar på tråden Gammalt mörkt skåp.. synd att måla vitt?