• Trollmamma

Kan någon hjälpa mig? Mjölkstockning bröstböld

Lite kort om vad som hänt:
    Redan från början så hade jag problem med amningen, det blev stora sår på bröstvårtorna som läkte efter några dagar. Jag pumpade under tiden jag lät såren läka och gav lilltjejen med kopp. Men hon lyckades inte få rätt tag när hon fick prova amma igen och det blev nya sår. Fick mjölkstockning på vänster bröst (där jag har mest problem att få henne att ta ett bra tag), fick hjälp med hur hon ska ligga för att få ett bättre tag men det blev bara ännu mer sår så jag pumpade i stället. När jag pumpade så kom det var genom en spricka i bröstvårtan.
    I fredags så fick jag Dostinex för att kunna lägga ner amningen då jag inte orkade mer, det var så mycket ångest och tårar vid varje amningstillfälle. De sa att knölen i bröstet (mjölkstockningen enligt bm) skulle försvinna. Men den är fortfarande kvar och det är rött och ömt, men jag har ingen feber eller så.
    Nu till min fråga, kan det vara så att det blivit en bröstböld? Hur känns det då?

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig? Mjölkstockning bröstböld
  • smal0610

Det är rött och ömt och väldigt spänt! Ring ner och be att det tar prover och gör ett ultraljud så ni kan vara säkra. Är det en böld behöver den tömmas! Det är ganksa läskigt men skönt efteråt.

• cindirellaa

När jag födde mitt barn så fick jag mjölkstockning, jag brydde mej inte så mycket om den men sen blev jag febrig och sjuk. Då åkte jag in till sjukhuset och då hade det blivit en böld. Fick tömma den. Jag minns inte hur det känndes men jag var nog väldigt öm på den knölen sen blev jag febrig.
    Jag tror att om det är en böld du har så måsste du tömma den för då har det blivit var i den.
    Ring och få den kollad.
    Lycka till!

• Anna 69

Testa med hårtork så ska det hjälpa.

• cindirellaa

TS Hur gick det idag? Var det en böld?

• cs68

Värm en vetekudde ganska varm i micron och lägg på bröstet, massera FÖRSIKTIGT på bölden och låt bebisen amma ur (eller om du handmjölkar). Gör bedrövligt ont men hjälpte för mig i alla fall efter 2 ggr. Akta dig även för "drag" på brösten. Lycka till!

• Trollmamma

Det gick bra idag! Det var ingen böld som tur var. Läkaren jag fick träffa sa att det kan ta en vecka eller två innan knölen är borta och den kan t o m bli större innan den försvinner. Men eftersom jag fick Dostinex så är det nu bara att vänta ut den, kroppen sköter det själv. Men jag ska hålla varmt och akta mig för drag.

Svar på tråden Kan någon hjälpa mig? Mjölkstockning bröstböld