• Nirak83

Hjälp vad är det för utslag/bett jag får på kroppen?

Jag är gravid i vecka 9 och i 1 1/2 veckas tid har jag fått något som ser ut som och kliar som myggbett. Jag brukar få ca 1-3 stycken nya per dygn. Fast ibland så får jag inget alls på ett dygn. Saken är den att det inte kan vara myggbett. Jag tar på mig mycket kläder och har täcket över mig när jag sover. (betten kommer på natten) Jag har rena kläder och har bytt sängkläderna. Min man som sover i samma säng sover ju nästan naken och har inte hela täcket över sig och han får inga utslag. Vi har heller inget fönster öppet och jag har letat i sovrummet och huset efter en ev mygga men jag hittar ingen. Vad är det jag har för något?

• Svar på tråden Hjälp vad är det för utslag/bett jag får på kroppen?
  • Melami

Hmmm, jag har detsamma som dig! Är gravid i v.12 och har oxå sedan några veckor fått små prickar som kliar som sjutton. Har dom endast på benen.
    Har dock inte en aning om vad det är.

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o ny bebbe i magen BF okt 07-
  • Callelin

Kan det vara vägglöss? De kommer fram på natten och suger blodDe har varit sällsynta här i Sverige men har blivit mer nu eftersom de kan komma med bagaget när man reser utomlands.

• petsod

Kan vara nässelutslag. Min dotter vaknade upp med hela kroppen full av "myggbet" men det visade sig vara nässelutslag. De kan uppstå pga kyla, värme eller vara en reaktion på medicin, tvättmedel, livsmedel osv. Vi fick sirap till vår dotter för att minska klådan men jag vet inte hur de behandlar vuxna/gravida.

• Nattviolen

Har ni katt som sover i sängen? Om det är en utekatt så kan det vara fågelloppor som bits. De följer med in från skogen i kattens päls. De brukar visserligen dö efter några dagar, så det verkar lite otroligt om de kan leva så länge som du upplevt dina bett. De har nämligen varken katt eller människa som värddjur.

• Nirak83

Callelin: Jag har inte varit utomlands på flera år så det tror jag inte. Och borde inte min man ha fått det i så fall också?

• Scrapmom

Har ni några husdjur? Isf skulle jag sätta en slant på att det är loppor, inte alls ovanligt om man har djur.
    Det behöver inte betyda något att din man inte blir biten, när jag bodde hemma och det ibland hände att djuren drog med sig nånting in så blev mamma alltid biten , men jag blev det aldrig.

Oscar 040926 Bebis BF 070701
  • Nirak83

nej vi har inget djur över huvud taget

• jag7

Vad sjukt, jag är också i v9 och har fått bett ett par nätter!! Nu har det lugnat sig. Men för ett par dagar sen hade jag precis såna!! Jag har ingen aning om vad det kan vara heller. Men det verkar vara borta nu.

• Nirak83

nej vi har inte precis flyttat in

• Melami

Vi har heller inga djur i sängen o har bott här i snart ett och ett halvt år. Och maken sover ju i samma säng och har inga utslag....Finns det inte nåt som heter graviditetsutslag?

- Mamma till världens finaste hårdrockssessa född 060108 o ny bebbe i magen BF okt 07-
  • Mitt hjärta är hemma

Sånadär bett kan jag få lite då och då. Brukar inbilla mig att det är kvalsterbett... Dessa bett/utslag har kommit oberoende av vilken stad jag bor i så jag tror inte på vägglöss, inte heller loppor av något slag, vi har inga husdjur. Kvalster har ju alla däremot. Och visst, kvalster äter typ damm 8hudavlagringar) och sådant men de kanske festar loss vissa nätter?
    Tycker att den typen av utslag skiljer sig rätt mkt från nässelutslag och allergiska reaktioner, och jag får dem i princip bara på benen, kanske fr.a. om det varit varmt.
    Tycker att vanlig allergimedicin hjälper alldeles utmärkt mot klådan, men huruvida man skall äta det eller inte när man är gravid vill inte jag uttala mig om.

• Mira76

Sök på "graviditetsklåda" eller "röda utslag" på tidigare inlägg. Det står massor! Kan vara utslag på grund av graviditetshormoner..

• Min son Jonis

Hej jag hade det vid min förra graviditet. Det kom på natten och jag fick för mig att det kom i från katterna men jag vet inte! jag är nu gravid igen. Jag har kattterna i snängen men har inga utslag. Min sambo har inte heller några. Så jag tror att det kan bero på hormoner eller något! Jag lider med er. Jag trodde att jag skulle bli galen av alla dessa bett!

• Siili

Jag hade också "myggbett"/små nässelutslag i vecka 9. Fast jag hade influensa då så jag antog att det kanske hängde samman med det, att immunförsvaret jobbade jättehårt eller något. Efter det har jag iaf inte fått några nya.
    Om det är väldigt besvärligt kanske du ska ringa en BM och höra om de kan kolla upp det?

• almb82

Jag har haft så mycket utslag så jag har fått medicin för klådan! Och det är bara för att jag är gravid! Nu är jag i vecka 33, och det har börjat att bli lite mindre.
    Men det är supervanligt att man får hormon utslag när man är gravid!

• Anna Larsson

Det låter som loppbett. Detsamma hände mig i höstas när jag hade städat i fågelholkarna. Jag hade då råkat dra med mig nån liten loppa in som bet mig om nätterna. Min man fick ingenting. Loppan biter bara sitt "värddjur" som i mitt fall var jag. Byt sängkläder varje dag, byt kläder varje dag och städa golven varje dag, inom en vecka är loppan borta!

• NattSaga

Hej har samma problem. Börja få det nu när jag blev gravid, har inga djur å sover i rena lakan å har bott i lägenheten i 3 år och johan min sambo får det inte. Det måste vara nått med hormonerna eller?

Svar på tråden Hjälp vad är det för utslag/bett jag får på kroppen?