• Humminggirl

Bästa boken om klickerträning?

Efter att ha beklagat mig över min valp som drar rejält i kopplet (www.familjeliv.se/Forum-5-82/m19033640.html) så testade jag några av metoderna som jag blev tipsad om. Bland annat så plockade jag fram min klicker som är i stort sett oanvänd eftersom jag aldrig fick den att funka på förra vovven.

Metoden verkar dock funka rätt bra på lill-valpen så jag tänkte jag skulle fortsätta.

Kan någon rekommendera en bra, grundläggande klickerbok?

Finns det olika skolor i detta med klickandet eller är det ungefär samma?

• Svar på tråden Bästa boken om klickerträning?
  • Belladonna

Din Hund En Lydig Hund : Med Shaping/Klickerträning
    av Anders Hallgren

Den har jag och jag tycker att den är jättebra. Gillar för övrigt Anders Hallgrens träningsmetoder. Han har dessutom skrivit många bra hundböcker.

• Alexandra1983

rekomenderar: "skjut inte hunden" eller "hund och delfin"

• Gnista

Det finns inte olika skolor inom klickandet, som det gör inom annan hundträning. Allt inom klicker bygger på operant inlärning, alltså att hunden själv ska komma fram till vad den ska utföra för att få ett klick. Detta synsätt är ju tvärtemot den gamla skolan med hundträning, då man tex trycker på hundens bakdel för att få den att sätta sig ner. Om hunden själv får komma fram till att du vill att den ska sätta sig ner blir träningen dels roligare och dessutom befästs beteendet snabbare.

Klickerträning är superskoj, du kommer bli fast

• RockaBillyKid

Hej!
    Jag rekomenderar Klickerträning för din hund & Klickerträning och lugnande signaler.
    Båda hittar du på www.canis.se
    Den första boken är mycket grundträning och lydnad. Den andra boken är mer för dom som behöver den i problemträning.

• RockaBillyKid

Den metod jag kört hårt efter och som funkar jättebra är:
    "Vad gör jag när hunden drar i kopplet?" av Turid Rugaas hur du både kan förebygga och lösa problem med att hunden drar i kopplet

Desto tidigare man börjar med dom metoderna desto bättre.

Den boken hittar man också på www.canis.se

• Humminggirl

Jag har funderat över några saker...

(kanske några klickerkunniga fortfarande kollar tråden? )

Jag ska skaffa en av böckerna och läsa, men till dess kanske någon kan förklara.

Kan man bara träna ett moment i taget med en klicker? Jag menar, om jag klickar min valp när hon går fint på promenad, kan jag hemma använda klickern till att förstärka inlärandet av något annat moment? Blir det förvirrande då?

Är det meningen att ett röstkommando ska "ta över" när man lärt in ett beteende med klickern eller ska man alltid ha den med sig men förstärka mer sällan?

• presens konjunktiv

Jag är fortfarande nybörjare, men jag använder klickern på kurs där vi tränar varje moment i typ fem minuter innan vi går vidare till nästa. Det grejar hunden finfint. Men du ska göra en sak i taget, och avsluta momentet innan du börjar på nästa.

• RockaBillyKid

När jag tränar använder jag klickern som en förstärkning av berömmet. Med klickern berömmer du ju i precis rätt sekund som hunden gör det du önskar. En klicker fungerar i princip som att du "fotograferar" det önskade beteendet och sedan kommer belöningen antingen i form av godis eller en leksak. Klick = belöning kommer.

Visst kan du använda den till flera moment. Inga problem. För i princip så är klickandet bara en form av beröm i rätt sekund.

Hur lär du in moment med klickern?
    En klicker kan du använda alltid och så länge hunden lever. Det som du säger är att hunden kan få utföra ett önskat beteende under en längre tid för att sedan få ett klick. Om du klickar för ett steg fint i koppel kanske du klickar på 20 meter fint i kopplet på en äldre hund.

Sedan du hunden förstår vad du vill lägger du in ett kommando, men du använder fortfarande klickern när du vill berömma i rätt sekund.

• Gnista

Som ovan beskriver: klicker kan användas vid alla typer av NYINLÄRNING, vare sig det gäller koppelträning eller cirkuskonster

När hunden kan utföra själva rörelsen (vad det än gäller) så lägger du in ett röstkommando. Tex du vill lära hunden vinka. Hunden utför rörelsen efter flera upprepningar och förstärkningar med utsträckt hand mot hunden från dig (UTAN röstkommando). Den gör det några gånger på rad. Du börjar då säga "Vinka" till hunden, precis innan du hjälper till med handtecken. Hunden vinkar och du klickar och ger godis. Detta använder du tillsammans med klickern ett slag, tills hunden fattat vad röstkommadot betyder. Då kan du sluta klicka och bara säga kommando och belöna med godis.

Svar på tråden Bästa boken om klickerträning?