• Mia83

Antal kreditupplysningar.....

Jag skrev tidigare en tråd om att vi fick avslag på ett lån för att vi hade för många kreditupplysningar gjorda.
    Nu har jag fått hem ett utdrag från UC.
    Vi har 15 kreditupplysningar de senaste 36 mån.
    Är det verkligen så mycket??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-03 12:42:29:
    Tillägg:

Den första kreditupplysningen som syns är för vårt bolån som vi har hos banken vi sökte lån hos senast.
    En annan är från när vi höjde bolånet.
    En är för ett medlemslån hos samma bank (det vi ville höja nu).
    4 st är från när vi sökte lån på andra banker (samtidigt) för att vi fick avslag av vår egen bank. Avslaget berodde på ett tekniskt fel har vår bank sagt i efterhand.
    Då återstår alltså 8 st....

• Svar på tråden Antal kreditupplysningar.....
  • Ylwis

ja det är det man ska max ha 13 upplysningar på 36 månader för att få lån tror jag det är. de ser hur benägen man är att låna och ta krediter där och då ger de en inte lån iom att man har för många upplysningar.

• Freiya

ja det e väl ganska mycket..? dom gör ju sånt för mobilabonnemang, avbetalnigar, bensinkort osv.. känns som att det e ganska mycket krediter man har då..

• Miss Lau

Personligen tycker jag det låter väldigt mycket. Det är ju nästan en varannan månad i snitt.

• Ulo

Men om man diskuterat lån med en massa banker är det ju inte så mycket, jag har svårt att tro att man skulle bli nekad enbart baserat på antal upplysningar.

• Ylwis

ulo: tyvärr är det så vi har varit i den sitsen förr då man var i starten med allt, det spelar ingen roll om det är en upplysning för ett telaabonemang utan banken ser bara uppöysningarn.

det som jag reagerade på är att min sambo har ett resurskort på onoff med 10 000 i kredit, nu gick hans mobil sönder och vi skulle köpa en ny åt han, vi hade kvar 8000 på krediten där, ändå gör de en ny upplysning utan att informera om det! fast de inte behöver det då vi redan hade det beviljat!

• Mia83

Ok...då vet jag hur den allmäna åsikten ser ut.
    Själv tycker jag inte att det är så många när det är bensinkort, abonnemang och liknande inräknat.
    Och flera av dem handlar som Ulo skriver om jämförda lån hos olika banker.

• Venusmannen

Man väger väl också vad det är för typ av förfrågningar. Frågor från bensinbolag om kredit på 5 000 kr viktas nog inte så tungt. Och skall man ex. köpa ett hur så är det väl normalt att man får kreditupplysningar från några olika kreditgivare.

• Razzla
    Ylwis skrev 2007-04-03 10:29:17 följande:
    ulo: tyvärr är det så vi har varit i den sitsen förr då man var i starten med allt, det spelar ingen roll om det är en upplysning för ett telaabonemang utan banken ser bara uppöysningarn.det som jag reagerade på är att min sambo har ett resurskort på onoff med 10 000 i kredit, nu gick hans mobil sönder och vi skulle köpa en ny åt han, vi hade kvar 8000 på krediten där, ändå gör de en ny upplysning utan att informera om det! fast de inte behöver det då vi redan hade det beviljat!
    Man kan be dom ta tillbaka upplysningen om de är så...
    Se i mina ögon att jag ler
  • Venusmannen

Ta med utdraget till kreditgivaren, och visa dem vad det är ni fått förfrågningar på. En seriös kreditgivare borde kunna hantera detta bättre..

• Ulo

Har ett jobb där jag ofta tar upplysningar och kan även se hur många som tagits men jag kan inte se vem som begärt en upplysning.

Jag tror ändå att de flesta banker inte tar så hårt på detta om man har en rimlig förklaring och en sund ekonomi i övrigt.

Det ligger inte i en banks intresse att hänga upp sig på endast antal upplysningar, de lever ju av att låna ut pengar och de gör nog en helhetsbedömning, annars tycker jag man skall gå tll en annan bank för då är de inte seriösa.

• Alfonsina

Jag som jobbar på bank ser var upplysningen är tagen, däremot ligger det i systemet att "varna" vid många frågningar då det kan tolkas som att kunden är kreditbenägen (ganska logiskt ändå). Men att helt avslå pga det tror jag inte är så vanligt...

Svar på tråden Antal kreditupplysningar.....