Manuell eller automatisk bröstpump, vad är bäst...?
Jag köpte en bröstpump på Apoteket en mauell och jag tuckte att den har fungerat ok, men en automatisk pump är säkert bättre.
Beror nog på hur mycket du tänker pumpa! Hade både Apotekets och en el-driven! Apotekets var bra om man bara skulle pumpa ur lite snabbt, men den el-drivna var bättre för att punpa ur och ha på lager!
Ska du pumpa ofta- helt klart elektrisk. Jag skulle pumpa 10 min på varje bröst var tredje timme för att få igång mjölkproduktionen, skulle ALDRIG orkat med en manuell.
Beror på vilka behov du har. Ska du pumpa ur mkt flera gånger om dagen är nog en elektrisk att föredra men om du ska pumpa då och då är en manuell fullt tillräcklig och dessutom mkt billigare.
Medela Harmony är t ex en mkt bra manuell pump som är bekväm att använda och dessutom effektiv. Kostar ca 500 kr. Apotekets kostar en hundring men känns som ett tortyrredskap i jämförelse och dessutom är den inte lika bra på att få igång utdrivningsreflexen. Om du bara ska pumpa pyttelite, t ex för att få ut värsta överskottet duger den nog ändå fint. Avent är en annan pump som jag vet att många är nöjda med.
Kan ni handpumpa, dvs inte använda pump alls utan bara händerna? Jag har testat och det kommer 10 droppar.
När jag bara tänkter på Nisse rinner mjölken till, men när jag skall pumpa händer nada! Har Apotekets "hundring-pump" men den funkar rätt dåligt. Beror säker på min reflex dock... eller snarare avsaknaden av den...
Det beror på vad du har för pumpningsbehov, om du alls har det förresten. Om du ska pumpa mycket, tex om ditt barn inte tar bröstet och du behöver koppmata elelr flaskmata under en längre tid, då är det praktiskt med en elektrisk pump. helst då en dubbelpump. Ska du bara pumpa någon gång ibland så går det lika bra med en manuell.
Handmjölkning är också ett alternativ som är skonsammast mot bröstet, men det är ju en teknik man behöver lära sig då också.