• Bönder

Varför så dyra hus? :-(

Vi letar nytt hus men alla är ju så fruktansvärt dyra idag
    Och ska man våga köpa privat utan mäklare inblandad?
    Vad tar man för risker?
    Fördelen är ju att det kan bli betydligt billigare.
    Ska man inte kunna få ett hus på landet med tomt på ca minst 3000kvm? Gör ju inget om det är i lite renoveringsbehov.
    Gah vad svårt.
    Söker hela tiden på hemnet men det finns inga biligare varianter där då (Skåne)

• Svar på tråden Varför så dyra hus? :-(
  • Novus

Vill du köpa privat finns det ibland annonser på hus på tex Blocket...

• Mia83

Vad ligger de husen du tittar på i för prisklass då?

• raspberryrevolution

Nä man ska betala 3 miljoner för ett hus med en tomt på 700 kvm, där det känns som närmsta granne bor i ens trädgård! Det är inte klokt, jag å maken letade oxå efter hus med stor tomt... och lite renoveringsbehov... men det är svårt att hitta något som ligger lagom långt ut på landet för att kunna ta sig till skola/arbete och som inte kostar en förmögenhet, vi fick sänka våra krav... Dock köpte vi privat, de som sålde använde bara mäklaren till kontraktskrivningen typ.

• Bönder

Vill inte behöva betala överpris som vissa hus kostar där man ser in till grannen dessutom om man drar upp rullgardinen fast det är på landet.
    Usch detta är ju svårt nu inte som förr.

• Venusmannen

Det beror väl också lite på var man letar..
    Men villatomter är ju normalt inte på över 3000 m2.

• Bönder

jo finns flera hus vi sett där det finns tomter m.m på 3000 och uppåt till hur mycket som helst

• Bönder

jo finns flera hus vi sett där det finns tomter m.m på 3000 och uppåt till hur mycket som helst

• the lost little star

skulle du bott här i trakterna så finns det 1½ plans villor med inredda källare i ramnäs för 300 tusen. runt där finns dom flesta villorna i ramnäs.

ju större ställen och ju populärare områden, desto dyrare blir husen. tyvärr

• the lost little star

ramnäs ligger i surahammars kommun här uppe i västmanland

• Venusmannen

Det är klart att det finns hur stora tomter som helst, men NORMALA villatomter är normalt inte 3000 m2..
    Därav det dåliga urvalet du upplever.

Å andra sidan, är det en fördel att ha 3 000 m2 att riva mossa på, och jaga runt gräsklipparen på..?

• Bönder

ja jag vill ha större tomt för hundarna att springa på

• amasonas

Vi har en skitstor tomt! 1ha!! Vi har dock inte börja klippa den änGladköpte huset för en månad sen, men vi kommer ju ha att göra......

Tänk bara på att om tomten är över 3000m2 så måste kommunen godkänna det, de har nämligen förköpsrätt som de måste tacka nej till (vanligtvis bara lite pappersexercis men ligger tomten tex i utkanten av ett samhälle så kanske kommunen vill bygga nått där...)

Lycka till med husletandet!!

Jamie030405 Anton060524
  • Bönder

vaddå komunen har köpförrätt. köper jag ett hus på landet avskilt och dessutom som är mitt så kan dom väl inte göra massa saker så bara?

• Bönder

någon som vet varför kommunen (ja som tina G skriver) ?

• SVejsan

Kommunen kan ha begärt förköpsrätt med tanke på följande (min tolkning inom parantes...)

1. fast egendom som med hänsyn till den framtida utvecklingen krävs för tätbebyggelse eller därmed sammanhängande anordning,
    ( dom behöver ha marken för att tex reningsverk)
    2. fast egendom som behöver rustas upp eller som behöver byggas om för att tillgodose bostadsförsörjningen eller något ändamål som anknyter till den, (de måste ha ytterligare några meter för tex sitt vattentorn? eller vägen dit)
    3. fast egendom som behövs för att tillgodose ett väsentligt behov av mark eller anläggning för idrott eller friluftsliv,
    (behöver tex mark för att bygga idrottsnläggning eller parkeringsplatser till friluftsområde)
    4. fast egendom med byggnad som bör bevaras därför att den är värdefull från kulturhistorisk eller miljömässig synpunkt,
    ("vill tex bevara bruksmiljö med tillhörande park?)
    5. fast egendom som är bebyggd med hus som behöver användas som bostad för permanent bruk och som är belägen inom ett område där det råder en avsevärd efterfrågan på fritidsbostäder. (för att styra bebyggelsen i enlighet med detaljplanen).

Kommunen behöver i vissa fall ingrepa i enlighet med förköplagen just för att "komma åt" vissa tomter/fastigheter" men det skall finnas betydande skäl som utvecklar kommunen tror jag... Inte sätter de krokben för bosättning i glesbygd utan anledning!
    Utan jag tror främst att det är om tomten ligger attraktivt och "hindrar" en gynsam utveckling av kommunen...

Svar på tråden Varför så dyra hus? :-(