• MollyJones

Mamma som doula

Jag och min sambo har frågat min mamma om hon vill följa med och stödja oss under förlossningen när vi ska ha vårt första barn i september. Det vill hon gärna, och jag tänkte att det kanske finns bra doula-böcker som vi kan ge henne inför den stora begivenheten. Några tips? Är det förresten fler som har haft med en extra anhörig utöver sin partner vid fölossningen?

• Svar på tråden Mamma som doula
  • charlie och novas mamma

vi frågade oxå min mamma, men hon ville inte för hon skulle inte klara av å se mej lida sa hon! så vi åkte själva...

ja tror d ska finnas nån bok.. mins inte va den heter bara.. men prova sök på google.
    Annars tror ja att hon klara d galant endå eftersom har erfarenhet av förlossning själv å så Kan ju vara bra om hon vet hur man profylaxandas så hon kan hjälpa dej när du ballar ur. men d kanske hon kan redan.

• Anna 69

Vi hade en doula med på våran förlossning. Min sambos var kusin var med och hade fått barn då 2 månader innan och det är en sådan trygghet. Men jag vet inte om det finns några böcker om det.

• MollyJones

Tack för tips! Jag har just mailat odis, den svenska doula-föreningen för att se om de har några bra boktips. Kanske kan mamma följa med om vi går profylaxkurs och sånt, så vi förbereder oss alla tre tillsammans.

I och med att jag har en bra och trygg relation till min mamma så kändes det naturligt för mig att fråga henne. Lyckligtvis höll min sambo med, han verkar ganska lättad över att hon ska stödja oss och menar att han säkert kommer ha ännu större nytta av mamma än jag själv Det känns också skönt att veta att han kan gå på toa eller äta en macka utan att behöva lämna mig ensam...

Svar på tråden Mamma som doula