hur blir man av med "silverfiskar" ??
Vi har märkt att ibland är det ett par (2-3st) silverfiskar i badrummet..
hur gör man för att dessa ska försvinna?
Varför kommer dom?
Tacksam för era fiffiga tips!
Vi har märkt att ibland är det ett par (2-3st) silverfiskar i badrummet..
hur gör man för att dessa ska försvinna?
Varför kommer dom?
Tacksam för era fiffiga tips!
Städa städa städa har jag hört...
Usch såna hade jag förr med. Använde bikarbonat och det verkade effektivt. De försvann iaf, fast jag hann döda en hel drös först, kanske var därför de försvann å!
Något säger mig att ettika ska vara bra.
släck aldrig lampan badrummet
det finns en underbar sprej mot all ohyra kallas för radar, finns att köpa på järn o färg handlar o dyligt, men då får man inte vara där det sprejats på typ evigheter =)
vi hade problem med såna förut, fastän jag storstädar ca 3 ggr i veckan.. Anticimex sa att det spelar inge roll hur välstädat man har. Dom finns i ALLA hem, men kanske inte bara syns för alla..äckligt va?
Bor ni i hus eller lägenhet?
Städa hjälper inte.....ser man 2 så finns säkert 2000........man ska ringa anticimex.
Nä "de finns inte i alla hem"!
Om anticimex kommer o sprayar så försvinner de.De är väldigt "ovanliga" i norra sveriga!
Hej! Jag har också haft det problemet. Jag ringde anticimex och kollade. De sa att silverfiskar oftast kommer med en utiifrån och inte kommer från avloppen som många tror. Sedan förökar de sig om luftfuktigheten är på 70% eller mer, sedan lever de på tvålrester, hudavlagringar m.m. Det man kan göra är att försöka vädra och öka ventilationen så att fukten vädras ut, även justera golvvärmen så att det torkar upp så fort som möjligt.
Jag har köpt en spray " Radar " från ÖoB som tar bort silverfiskar, pälsängrar etc. Ska ringa anticimex med. Men det är ju skönt att göra något själv medan man väntar. Tipsar om sprayen. Kostar 60 kr.
anticimex sa att i villor blir det ofta bra av att de sprayar en gång....kan behövas en gång till.
i hyreshus måste de i alla lägenheter......annars finns STOR risk att de kommer igen.
kroken under handfatet alltså rörkroken, skruva loss och rensa avloppena där och ev golvbrunn. häll i klorin,och städa.
Efter att ha varit invaderad av dom i vår förra lägenhet och haft flera besök från antisimex så har jag fått lära mig att man aldrig kan bli av med dom. Även om du inte ser dom så finns dom i rör, springor mm. Våran lägenhet sprutades flera gånger med jämna intervall och lik förba--- så va dom tillbaka efter 3-4 veckor..
Det lär finnas "silverfiskfällor" som man kan köpa från Anticimex. Små papparsaskar som läggs ut på golvet, som inte kostar så särskilt mycket. Jag undrade om de gick att beställa, men man måste åka till Anticimex för att köpa dem. Vet inte heller hur effektiva de är. (och hittar dem inte när jag tittar på deras hemsida...kanske har de slutat med dem...?)
Vi har silverfiskar i sovrummet, de kommer ifrån mellanväggarna tror Anticimex, de har lagt ut silverfiskfällor (klisterfällor) men dom funkar SKIT. Det är precis som de lär sig att INTE fastna i dom där.
Man skulle lika gärna kunna lägga ut flugpapper på golven, lika värdelöst..
Som tur vad flyttar vi ifrån den här lägenheten i slutet av den här månaden, och slipper dom där äckliga silverfiskarna..
tusen tack för era svar.. vi bor i lägenhet.. och dte är ett ganska litet badrum.. får väl se om jag blir av med dom.. e ju sååå äckligt ju!!