• lillvilda

klåda och tavegyl, erfarenheter??

jag har haft en hemsk klåda i 3 dagar och inte sovit på 3 nätter, och då menar jag inte sovit alls!!!!! idag hade jag turen att bm såg hur jäkla trött jag var så hon skickade mig till läkare på östra. De vet fortfaraden inte anledningen till min klåda men tog prover. Jag fick tavegyl utskrivet och såg framför mig hur jag äntligen skulle få lite sömn. Jag tog en tablett vid 10.30 i förmiddags och vi kl 13.00 har jag inte känt nån effekt alls.Är det vanligt att det inte hr verkat än eller är det så att jag kan ge upp att få nån effekt av tabletterna blir tokig på klådan!

Hur funkade tavegyl för er??

• Svar på tråden klåda och tavegyl, erfarenheter??
  • cii

Tavegyl brukade jag ta 6-12 st åt gången. (dock ogravid då)

Så jag vet inte hur det är nu. Men hur sa de att du skulle ta dem?

• Leniz1

Jag har också haft problem med klåda och tyckte precis som du att tavegylen hjälpte föga. Det som hjälpte för mig var en stark kortisonsalva som jag smorde in hela kroppen med ett par gånger om dagen. Det var jätteskönt och gav en lindrande effekt, efter en vecka var all klåda borta. Gå tilbaka till läkaren om du inte får någon effekt av tavegylen och be om att få salva utskrivet.

• cii

Fast jag hade ju dem för allergi.

Men ring till sjukvårdsupplysningen och fråga dem.

• lillvilda

Dom sa till mig att ta 1 åt gången 2 gånger om dagen. Så fler törs jag inte ta det känns dumt nog att ta tabletter som gravid.
    Det är mycket irriterande att ha fått klåda nu när det är 5 dagar kvar till bf men en bebis som inte visar några tecken på att vilja komam ut. Kommer bli galen av den här klådan. jag har redan varit hos bm 2 dagar i rad innan jag blev skickad till östra och fick tavegyl. Hur mycket mer ska man orka kräva och tjafsa, kliandet gör att jag fasiken inte kan tänka.

• minibulan

Funkade inget alls för mig, höll på att bli tokig och sönderklöst! _Lycka till!

• lillvilda

minibulan: men vad gjorde du då? jag tänker på att här i göteborg får man gå 2-3 veckor över tiden det betyder att jag kan va gravid 3 veckor till men månad till ungefär om bebisen inte behagar komma ut. jag har gått 3 nätter utan att sova å jag håller på att bryta ihop.
    Hur sjutton ska jag klara typ 3 veckor till i värsta fall.

• Gul13

Lillvilda: var kliar det? Tog de inget lever och gallprov?

• lillvilda

Gul13: det kliar lite överallt, fotsulor, handleder, rumpa och lår (nässelutslag) mellan fingrarna osv. Barnmorskan tyckte inte det såg ut som det var levern som stökade men de tog ett prov iaf. Men svaret kommer nog inte för än tidigast i slutet av veckan.

• Gul13

Ja okej då får du svar på om det är levern i allafall. Skönt det. Jag hade hepatos, låg på ca 35 vilket är högt, och det kliade precis överallt. Jag fick någon annan medecin som jag tappat namnet på men dottern tröttnade och ville ut i v 34+0 så den hann liksom aldrig verka.

• lillvilda

åh jag är ju iv 39 så min får gärna tröttna å komam ut gick det bra med din dotter då när hon kom ut lite tidigare??

Nått tips på hur man lindrar klådan?

• Gul13

Japp det gick bra. Hon -30% stor så liten och mager men stark som sjutton; andades och höll värmen själv. Värre med maten och viktuppgången.

Tips på att lindra klådan? Nej tyvärr inte. Kylbalsam? Puder?
    Jag lider med dig; Det värsta var att det är så svårt att klia sig på tårna tex, eller fingrarna, öronsnibbarna ... såna ställen man inte tänker på. Lycka till!

• lillvilda

vad skönt att det verkar ha gått bra ändå med lillan!titatde in på din sida å såg att hon verkligen va en lite en

Hehe ne de kliar verkligen som sjutton på de konstigaste ställen. Jag ringde och lämnad ett medelande till läkaren som skrev ut receptet för att höra om det finns nått mer jag kan göra så jag slipper bli vansinnig.

• Gul13

Och så får man inte sova om nätterna heller och det är ju inte bra heller så nära inpå förlossningen.
    Håller verkligen tummarna att bebisen vill komma ut snart. Lycka till.

• chess1979

jag har oxå klåda och tagit prover idag. jag skall prova tavegyl till kvällen. hoppas att det funkar.

♪Allt blir bra till slut och blir det inte bra så är det inte slut än♪
  • Lilla fii

Jag hade oxå klåda, fixk tavegyl. Tog 1-2 tabletter/dag. Har funkat jätte bra. Ge det ett tag, sen kommer du sova som en prinsessa

• snorvan

Jag hade sån klåda för 2 veckor sedan och höll på att bli tokig. Tog prover som var ok, och fick träffa 5 olika läkare som konstaterade "puppp". Det beror på hormoner och försvinner så fort bebisen är ute. Jag sov ingenting på flera nätter och hade hemska utslag precis överallt, och så kliade jag sönder dem så det blödde om hela mig. Jag fick Tavegyl, gav det två dygn men det hjälpte inte...Det som till slut hjälpte var Betnovat (stark kortisonsalva) och lergigantabletter....Efter två dagar var alla utslag+klådan borta. Jag var också jätteorolig över att smörja med korstisonsalva och ta tabletter, men läkaren försäkrade mig om att det inte var någon fara alls, du är så sent i grav nu att allt är färdigbildat på bebisen så kortisonet är absolut ingen fara. Och lergigan är tabletter som de ger till gravida som lider av extremt illamående och alltså ingen fara alls heller att ta. Hör med läkaren om du inte kan få recept på det, jag trodde inget skulle hjälpa, men det gjorde faktiskt det. Lycka till!!!

20 dagar kvar till BF
  • Skogsflikkan

Jag hade inte klåda under grav. Jag fick det istället när jag fick EDA bedövningen... Skönt att veta att man kan använda kortison sen iaf, om det skulle behövas, å så har jag lergigan hemma, sen tidigare hemska illamående. Kanske kan vara bra att ha kvar då.... salva har jag för jag hade eksem för nåt år sen ungefär...
    Hoppas att bebis vill komma ut snart... du kanske kan vräka honom/henne?

• Scruffy82

Fungerade inte alls för mig blev bara trött i huvudet...

Svar på tråden klåda och tavegyl, erfarenheter??